Reklama

Niedziela Sandomierska

Muzeum w hołdzie Janowi Pawłowi II

Sejm Rzeczypospolitej Polskiej ogłosił rok 2015 Rokiem św. Jana Pawła II. W obchody Roku Papieża Polaka włączyło się także jeżowskie Muzeum Chrystusa Frasobliwego, które przygotowało specjalną wystawę rzeźb Szczepana Ignaczyńskiego, kraśnickiego twórcy, zatytułowaną: „Jan Paweł II i kapliczki polskie”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kapliczki, które zaprezentowano na wystawie wykonane zostały na przestrzeni kilku ostatnich lat. Twórcę zmotywował do krzewienia nauki św. Jana Pawła II jego własny syn, który z chwilą śmierci Papieża zapytał ojca o przyszłość Polski. Szczepan Ignaczyński nie potrafił udzielić odpowiedzi siedmioletniemu wówczas dziecku. To pytanie nurtuje go zresztą do dzisiaj – zastanawia się, co dobrego może zrobić dla Polski. I w ten oto sposób zrodził się pomysł, aby przygotować objazdową ekspozycję, która będzie prezentować ważne wydarzenia z historii Polski, wzbogacone przemówieniami św. Jana Pawła II.

Wystawa w Jeżowem była już czwartą z kolei, a drugą w roku 2015, wystawą rzeźb Ignaczyńskiego poświęconą nauczaniu św. Jana Pawła. Dzięki życzliwości twórcy jeżowskie Muzeum Chrystusa Frasobliwego mogło zaprezentować na wystawie 25 eksponatów, wśród których największym zainteresowaniem zwiedzających cieszyły się kapliczki: Obrońców Grodna, Cudu nad Wisłą, Powstania Warszawskiego, bł. ks. Jerzego Popiełuszki, Godła Polskiego, Żołnierzy Wyklętych, Smoleńska oraz kapliczki z cyklu „Modern”. Warto tutaj dodać, iż za pomysłowe wykonanie kapliczki Smoleńskiej twórca otrzymał w tym roku nagrodę specjalną w konkursie organizowanym przez Stowarzyszenie „Misericordia” w Lublinie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Inspiracją do stworzenia tych kapliczek były dla Ignaczyńskiego głównie wydarzenia polityczne ostatnich lat, a także niejednokrotne zatajanie prawdziwej historii Polski. Twórca nie bał się w prawdziwym świetle udokumentować ważnych momentów z życia Ojczyzny.

Młodsi, a także starsi zwiedzający wystawę mogli przeżyć prawdziwą lekcję historii, skłaniającą wiele osób do głębszej refleksji oraz przypomnienia sobie, odkrycia na nowo bądź poznania od podstaw ważnych faktów historycznych. Wystawa cieszyła się sporym zainteresowaniem ludzi młodych. Zobaczyli ją wraz z nauczycielami uczniowie okolicznych szkół: Szkoły Podstawowej im. Stanisława Staszica w Jeżowem-Centrum, Liceum Ogólnokształcącego w Jeżowem, Gimnazjum im. św. Stanisława Kostki w Kamieniu i Gimnazjum im. bł. ks. Jerzego Popiełuszki w Łętowni. Łącznie ekspozycję widziało kilkaset osób.

Reklama

Zwiedzający wystawę mogli poznać nowy styl w rzeźbie, jaki posiada Szczepan Ignaczyński, o którym profesor Stanisław Białogłowicz pisał, iż rzeźba kraśnickiego twórcy przypomina najpiękniejsze przykłady sztuki wielkich prymitywistów. Jego zdaniem Ignaczyński nie korzysta ze „zglobalizowanej” wyobraźni, lecz poddaje się rzeźbiarskiej witalności i twórczemu entuzjazmowi. Dodać należy, że Szczepan Ignaczyński, to także wielki społecznik, patriota oraz kolekcjoner. Kilka swoich rzeźb przekazał w darze dla św. Jana Pawła II, które zostały zawiezione przez pielgrzymów rowerowych z Kraśnika. W swojej bogatej kolekcji posiada także ponad 400 skarbonek z całego świata oraz ponad 300 maszyn na korbę.

Muzeum składa serdeczne podziękowania p. Szczepanowi za bezpłatne udostępnienie eksponatów, a także osobom, które wsparły organizację wystawy.

2015-08-27 12:57

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Galeria sztuki średniowiecznej

Niedziela Ogólnopolska 8/2014, str. 24-25

[ TEMATY ]

sztuka

wystawa

Galeria sztuki Średniowiecznej MNW/B.Bajerski

11 grudnia 2013 r. została ponownie otwarta dla publiczności stała Galeria Sztuki Średniowiecznej Muzeum Narodowego w Warszawie. Prezentowane są w niej głównie zabytki późnego średniowiecza (XIV-XVI wiek), powstałe na terenie Europy Północnej

Historia tej galerii nieodłącznie związana jest z burzliwymi dziejami stołecznego Muzeum Narodowego. Zostało ono powołane do istnienia w 1862 r. pod nazwą Muzeum Sztuk Pięknych (zmienioną w 1916 r. na Muzeum Narodowe). W swoich pierwotnych założeniach miało prezentować dzieje sztuki europejskiej, a jego kolekcja służyć jako zbiór znakomitych wzorów dla przyszłych polskich artystów. Muzeum początkowo mieściło się w pawilonie na terenie dzisiejszego Uniwersytetu Warszawskiego, w którym obecnie znajduje się Instytut Historyczny. Potem wielokrotnie zmieniało siedzibę. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości ogłoszono konkurs na nowy gmach muzeum. Wygrał projekt Tadeusza Tołwińskiego i w 1927 r. położono kamień węgielny na działce przy alei 3 Maja (dziś Aleje Jerozolimskie 3). W roku 1936 na stanowisko dyrektora muzeum został powołany Stanisław Lorentz, a w 1938 r. ostatecznie zakończono budowę. Stanisław Lorentz chciał, aby muzeum było nie tylko placówką prezentującą sztukę szerokiej publiczności, ale również znaczącą instytucją naukową. Dlatego też zatrudnił wybitnych specjalistów, m.in. Michała Walickiego. Tego ostatniego uznać można za pierwszego twórcę warszawskiej Galerii Sztuki Średniowiecznej. Stworzył on bowiem jej zalążek, kolekcję Polskiej Sztuki Cechowej – niewielki, lecz niezwykle cenny zbiór, powstały dzięki zakupom muzeum i darom prywatnych kolekcjonerów. Z tej pierwotnej kolekcji pochodzi m.in. prezentowana i dzisiaj „Pieta z Tubądzina” (ok. 1450), zakupiona w 1932 r.

CZYTAJ DALEJ

Watykan: papież będzie przewodniczył procesji Bożego Ciała na tradycyjnej trasie

2024-05-04 12:54

[ TEMATY ]

Watykan

Grzegorz Gałązka

2 czerwca b.r. w niedzielą po uroczystości Bożego Ciała Ojciec Święty będzie o godzinie 17.00 przewodniczył Mszy św. w bazylice św. Jana na Lateranie, a następnie procesja przejdzie do bazyliki Santa Maria Maggiore, zaś Ojciec Święty udzieli tam błogosławieństwa eucharystycznego - poinformowało Biuro Papieskich Ceremonii Liturgicznych.

O ile wcześniej papieże przewodniczyli procesjom Bożego Ciała na placu św. Piotra, to Paweł VI przewodniczył im w poszczególnych parafiach Rzymu. Natomiast św. Jan Paweł II wprowadził zwyczaj ich odbywania w czwartek Bożego Ciała na trasie między bazylikami św. Jana na Lateranie i Matki Bożej Większej.

CZYTAJ DALEJ

Wielkopolskie lekcje pokory

2024-05-05 13:08

[ TEMATY ]

Ryszard Czarnecki

Archiwum TK Niedziela

Jeżdżąc teraz intensywnie po Wielkopolsce zawsze znajduję czas ,aby choć na chwilę w różnych miejscowościach znaleźć się tam, gdzie czas płynie inaczej, bo w rytmie wieczności. Katolickie świątynie: niektóre jeszcze z zachowanymi elementami architektury romańskiej czy gotyckiej, inne pamiętające czasy baroku, wreszcie niektóre budowane w wieku XIX i później.

Jednak połączone, powiem niezwykłym w tym miejscu językiem matematycznym: „wspólnym mianownikiem”. Przybywają tu ludzie bardzo bogaci i niezamożni, bardzo wiekowi i na ramionach rodziców, ludzie „różnych stanów” jakby to powiedziano w I Rzeczypospolitej czy też „różnych klas” ,jakby to ujęli „marksiści”. I są tu razem. Być może, a nawet prawie na pewno jest to jedyne miejsce, gdzie mogą spotkać się i być wspólnotą bez uprzedzeń, zawiści, negatywnych emocji. Czy idealizuję? Chyba nie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję