Reklama

W wolnej chwili

Dostrzegasz wszystkie detale Ewangelii? Zwiastowanie Pańskie w nowym świetle

Czytasz Ewangelię, ale czy na pewno dostrzegasz wszystkie detale? Zabierzemy Cię w podróż przez Ewangelię, analizując każdy werset biblijnych opowieści i wydobywając na światło dzienne ukryte znaczenia, które często umykają naszej uwadze. Wyjaśnienia tekstu Biblii uzupełnione są ciekawostkami archeologicznymi, historycznymi i geograficznymi z czasów Jezusa.

2025-10-12 20:07

[ TEMATY ]

Ewangelia

Zwiastowanie Pańskie

nowe światło

Martin Schongauer, „Zwiastowanie”(XV w.)/fot. Graziako

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zapraszamy Cię do przyjrzenia się Zwiastowaniu Pańskiemu w całkowicie nowym świetle. Praktyczne wskazówki, jak modlić się słowem Bożym, by stało się ono żywą inspiracją i przemieniło Twoje serce pochodzą z książki "Jezus ReStart. Epicki przewodnik po życiu Chrystusa" autorstwa o. Celestyna Cebuli OFM, którą znajdziesz w naszej księgarni TUTAJ.

Na rozgrzewkę

Spróbuj przypomnieć sobie nazwy kilku miast, które były gospodarzami igrzysk olimpijskich, albo te, w których odbywały się finały mistrzostw świata w piłce nożnej. Dlaczego wybierano właśnie je? Jakie kryteria brano pod uwagę?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Znajdź jakąś małą i nieznaczącą miejscowość w twojej okolicy (możesz posłużyć się mapą w smartfonie) – taką, w której na pierwszy rzut oka nie ma nic atrakcyjnego. Pomyśl, że podobnym miejscem był Nazaret, a Bóg stał się człowiekiem właśnie tam, z daleka od ludzkiego zainteresowania.

Opisz krótko swój ostatni tydzień. Określ czas i miejsca, w których się znajdowałeś. Opisz swoje obowiązki oraz spotkanych ludzi. Zwykła codzienność jest punktem wyjścia do spotkania z Bogiem.

Kiedy ostatni raz rozmawiałeś z kimś sam na sam? Jakie uczucia towarzyszyły temu spotkaniu?

Ewangelia

Reklama

26 W szóstym miesiącu posłał Bóg anioła Gabriela do miasta w Galilei, zwanego Nazaret, 27 do Dziewicy poślubionej mężowi, imieniem Józef, z rodu Dawida; a Dziewicy było na imię Maryja. 28 Anioł wszedł do Niej i rzekł: «Bądź pozdrowiona, pełna łaski, Pan z Tobą». 29 Ona zmieszała się na te słowa i rozważała, co miałoby znaczyć to pozdrowienie. 30 Lecz anioł rzekł do Niej: «Nie bój się, Maryjo, znalazłaś bowiem łaskę u Boga. 31 Oto poczniesz i porodzisz Syna, któremu nadasz imię Jezus. 32 Będzie On wielki i będzie nazwany Synem Najwyższego, a Pan Bóg da Mu tron Jego praojca, Dawida. 33 Będzie panował nad domem Jakuba na wieki, a Jego panowaniu nie będzie końca». 34 Na to Maryja rzekła do anioła: «Jakże się to stanie, skoro nie znam męża?». 35 Anioł Jej odpowiedział: «Duch Święty zstąpi na Ciebie i moc Najwyższego osłoni Cię. Dlatego też Święte, które się narodzi, będzie nazwane Synem Bożym. 36 A oto również krewna Twoja, Elżbieta, poczęła w swej starości syna i jest już w szóstym miesiącu ta, która uchodzi za niepłodną. 37 Dla Boga bowiem nie ma nic niemożliwego». 38 Na to rzekła Maryja: «Oto ja służebnica Pańska, niech mi się stanie według twego słowa!». Wtedy odszedł od Niej anioł.

Koniecznie zwróć uwagę!

w. 26-27: Mamy tutaj określony czas wydarzeń (szósty miesiąc od poczęcia Jana), krainę geograficzną (Galilea), miejscowość (Nazaret), osoby i ich przynależność (Józef z rodu Dawida, Maryja). W żadnej z tych informacji nie ma niczego nadzwyczajnego. Są to proste dane. Ewangelista podkreśla w ten sposób, że Bóg wchodzi w historyczny świat bardzo konkretnie. Staje się człowiekiem w codzienności, wybiera zwyczajność i prostotę.

w. 27: Spotkanie anioła z Maryją dokonuje się w głębi Jej serca, które jest zawsze otwarte na głos Boga. Święty Łukasz nie skupia się na zewnętrznych szczegółach, czy miało to miejsce w domu, czy poza nim – istotą jest to, że doszło do głęboko osobistego spotkania Maryi z Najwyższym.

w. 28: W oryginale słowa, którymi anioł pozdrawia Maryję, brzmią „raduj się” (chaire). Przyjście Boga na ten świat od samego początku jest wezwaniem do radości. To echo słów psalmu: „Niech się weselą pola i wszystko, co jest na nich, niech się także radują wszystkie drzewa leśne przed obliczem Pana, bo nadchodzi!” (Ps 96,12-13a).

Reklama

w. 29: Pierwsza reakcja Maryi jest emocjonalna („zmieszała się” pochodzi od czasownika diatarassó, oznaczającego ‘wewnętrzny wstrząs, poruszenie’) oraz intelektualna („rozważała”). Słowa anioła dotykają każdego wymiaru Jej osoby. Choć nie rozumie jeszcze znaczenia słów, angażuje się całą sobą w to, co usłyszała.

w. 30: Anioł mówi do Maryi, że „znalazła łaskę u Boga”. To wyrażenie w rozumieniu biblijnym oznacza szczególne upodobanie ze strony Boga. W całym Starym Testamencie takie zdanie w trybie oznajmującym odnosi się jedynie do Noego i Mojżesza. Skoro Maryja „znalazła łaskę”, to oznacza, że Pan szukał kogoś, kto będzie gotowy ją przyjąć. Znalazł w prostej dziewczynie z nieznanej wioski. Dostrzegł ją tam, gdzie nikt by się nie spodziewał.

w. 31-33: Dowiadujemy się, że dziecko będzie nosiło imię Jezus, co oznacza: ‘Bóg zbawia’, ‘Bóg ocala’. Ponadto Gabriel zapowiada, że będzie On wielki w sposób absolutny – w odróżnieniu od Jana, który miał być „wielki przed Bogiem” (Łk 1,15), natomiast Jezus jest wielki – i kropka. Tytuł „Syn Najwyższego” wskazuje na jedyną w swoim rodzaju relację z Bogiem. Zapowiedź panowania i tronu Dawida wskazuje, że On jest Mesjaszem, wypełnieniem starotestamentalnych obietnic.

w. 35: Poczęcie Syna Bożego pod sercem Maryi dokona się mocą Ducha Świętego w sposób tajemniczy. „Moc Najwyższego”, która okryje Ją cieniem – to gr. czasownik episkiadzó, który w Starym Testamencie określał obłok znajdujący się nad Przybytkiem. Maryja stanie się Arką Przymierza, w której obecny jest Bóg.

Reklama

w. 38: Odpowiedź Maryi: „Oto ja” jest echem słów psalmu: „Oto przychodzę; w zwoju księgi napisano o mnie: jest moją radością, mój Boże, pełnić Twoją wolę, a Prawo Twoje mieszka w moim wnętrzu” (Ps 40,8-9). W interpretacji mesjańskiej psalm ten włożony jest w usta Syna Bożego. Zatem wola Maryi jest w pełni zjednoczona z wolą Syna Bożego. Oboje wyznają Bogu swoje „tak” w sposób pełny i bez żadnych zastrzeżeń.

Spotkanie z Jezusem

Zarezerwuj określony czas – najlepiej kwadrans. Wycisz telefon, wyłącz muzykę i znajdź miejsce, w którym nic nie będzie cię rozpraszać. Usiądź wygodnie lub uklęknij.

Oczami wyobraźni zobacz niewielką wioskę w Nazarecie. Proste domki, zwyczajni i zapracowani ludzie. Co robią? O czym ze sobą rozmawiają? Opisz wygląd tych ludzi.

Wejdź za aniołem do domu Maryi. Pomyśl, czym mogła zajmować się w tamtej chwili. Zobacz Jej reakcję na słowa pozdrowienia anioła. Kiedy ty sam przeżyłeś taką chwilę podczas modlitwy, kiedy coś głęboko cię dotknęło, a nawet wzbudziło wewnętrzne tsunami? Jaka była wtedy twoja reakcja na głos Boga?

Zastanów się nad pierwszym zdaniem wypowiedzianym przez Maryję: „Jakże się to stanie, skoro nie znam męża?”. Jej droga wiary nie była pozbawiona pytań. Zadając takie pytania, Ona wiedziała, że Pan zna odpowiedzi. Teraz także i ty zapytaj Boga o to wszystko, czego nie rozumiesz w twoim życiu.

Maryja mówi: „Oto ja!”. Zobacz, jak ta młoda, nastoletnia dziewczyna reaguje na słowo Boże. Słucha anioła całą sobą, a to coraz bardziej otwiera ją na działanie łaski Bożej. Za chwilę wybiegnie z domu, aby wraz z Elżbietą uwielbiać Boga za Jego wielkie dzieła. Podziękuj Panu za to, że dał ci słowo, które ma moc rozpalić i przemienić twoje serce. Poproś, aby Duch Święty nauczył cię słuchać uważnie słów Pisma Świętego podczas liturgii i podczas osobistej lektury.

Ocena: +4 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Dec: każde poczęte ludzkie życie winno być chronione

[ TEMATY ]

Zwiastowanie Pańskie

jarmoluk/PIXABAY

Każde poczęte ludzkie życie winno być chronione i winno być wydane na świat – podkreślał biskup Ignacy Dec przewodnicząc Mszy św. w katedrze świdnickiej 25 marca w uroczystość Zwiastowania Pańskiego, w 11. rocznicę powstania diecezji świdnickiej.
CZYTAJ DALEJ

Św. Teresa z Avila - życiowa mistyczka

Niedziela łódzka 41/2007

[ TEMATY ]

święta

François Gérard, "Św. Teresa”

Św. Teresa Wielka z Ávila – piękna kobieta, „teolog życia kontemplacyjnego”

Św. Teresa Wielka z Ávila – piękna kobieta, „teolog życia kontemplacyjnego”
Czy czytali Państwo „Drogę doskonałości” św. Teresy z Avila, reformatorki żeńskich klasztorów karmelitańskich, mistyczki i wizjonerki? A jej listy pisane do osób duchownych i świeckich? To zaskakująca literatura. Autorka, święta i doktor Kościoła, żyjąca w XVI w. w Hiszpanii, ujawnia w niej nadzwyczajną trzeźwość umysłu oraz wiedzę o świecie i człowieku. Jej znajomość ludzkiej, a szczególnie kobiecej natury, z pewnością przydaje się i dziś niejednemu kierownikowi duchowemu. Trapiona chorobami, prawie nieustannie cierpiąca, św. Teresa zwraca się do swoich sióstr językiem miłości, wolnym od pobłażania, ale świadczącym o głębokim rozumieniu i nadprzyrodzonym poznaniu tego, co w człowieku słabe, i może stanowić pożywkę dla szatańskich pokus. Po latach pobytu w klasztorze św. Teresa podjęła trudne dzieło reformy żeńskich wspólnot karmelitańskich. Dostrzegła niedogodności i zagrożenia wynikające z utrzymywania dużych zgromadzeń, zaproponowała więc, aby mniszki całkowicie oddane na służbę Chrystusowi mieszkały w małych wspólnotach, bez stałego dochodu, zdane na Bożą Opatrzność, ale wolne od nadmiernej troski o swe utrzymanie. Zadbała także o zdrowie duchowych córek, nakazując, aby ich skromne siedziby otoczone były dużymi ogrodami, w których będą pracować i modlić się, korzystając ze świeżego powietrza i słońca. Te wskazania św. Reformatorki pozytywnie zweryfikował czas i do dziś są przestrzegane przy fundacji nowych klasztorów. Oczywiście, główna troska św. Teresy skierowana była na duchowy rozwój Karmelu. Widziała zagrożenia dla Kościoła ze strony proponowanych przez świat herezji. Cóż może zrobić kobieta? - pytała świadoma realiów. Modlitwa i ofiara jest stale Kościołowi potrzebna. Kobieta, przez daną jej od Boga intuicję i wrażliwość, potrafi zaangażować nie tylko swój umysł, ale i serce na służbę Bożej sprawy. W życiu ukrytym i czystym, przez modlitwę i ufność może ona wyprowadzić z Serca Jezusa łaski dla ludzi. Jak korzeń schowany w ziemię czerpie soki nie dla siebie, ale dla rośliny, której część stanowi, tak mniszka za klauzurą Karmelu podtrzymuje duchowe życie otaczającego świata. Dąży do zażyłości z Panem nie dla zaspokojenia własnych pragnień, lecz dla Królestwa Bożego, aby Stwórca udzielał się obficie stworzeniu, karmiąc je łaską i miłością. Tak widziała to św. Teresa i tak postrzegają swe zadanie dzisiejsze karmelitanki. Modlą się za Kościół, za grzeszników i ludzi poświęconych Bogu, narażonych na potężne i przebiegłe zasadzki złego, aby wytrwali i wypełnili swoje powołanie. Szczęśliwe miasto, w którym Karmel znalazł schronienie. Szczęśliwa Łódź. Pełne wiary, wolne od strapień doczesnych, mieszkanki Karmelu potrzebują wszakże naszego wsparcia, materialnej ofiary, dziękczynnej modlitwy. W przededniu święta Założycielki Karmelu terezjańskiego, w roku poprzedzającym 80. rocznicę obecności Karmelitanek Bosych w Łodzi przy ul. św. Teresy 6, ku nim zwracamy spojrzenie. Niech trwa wymiana darów.
CZYTAJ DALEJ

Bóg dał Polakom proroka nadziei

2025-10-16 10:15

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

Watykan

Vatican Media

W Biblii czytamy, że w każdym trudnym momencie dla narodu wybranego Bóg posyłał do Izraela proroków. 47 lat temu, kiedy Polska była otoczona „morzem czerwonym” Pan Bóg dał Polakom proroka nadziei – Jana Pawła II – mówił ks. Arkadiusz Nocoń w homilii podczas Mszy św. przy grobie św. Jana Pawła II w Watykanie. Sprawowana była ona w rocznicę wyboru Papieża Polaka.

Arcybiskup Andrzej Przybylski, metropolita katowicki, na początku liturgii powiedział: „16 października 1978 r. kardynał krakowski Karol Wojtyła w swoim dzienniku zapisał: ‘Około 17.15 – Jan Paweł II’. Tak się rozpoczął pontyfikat naszego Papieża Ojca Świętego”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję