AGNIESZKA DZIARMAGA: – Bp Jan Piotrowski mianował Księdza wikariuszem generalnym diecezji kieleckiej. Co w praktyce oznacza ta funkcja? Jakie będą obowiązki nowego wikariusza generalnego?
KS. DARIUSZ GĄCIK: – Księdzu Biskupowi została powierzona troska pasterska nad Kościołem kieleckim. W wykonywaniu tej posługi pomaga mu wikariusz generalny, który ma władzę administracyjną w diecezji. Winien ją wykonywać w imieniu i ścisłej łączności z biskupem diecezjalnym. Konkretny zakres obowiązków i zadań ustala Biskup Kielecki, mając na uwadze koordynację pracy pomiędzy dwoma wikariuszami generalnymi, którzy są w naszej diecezji. Z tego względu, moja posługa jest wykonywana w jedności i współdziałaniu z bp. Marianem Florczykiem, który w dniu kanonicznego objęcia diecezji przez bp. Jana Piotrowskiego otrzymał nominację na wikariusza generalnego.
– Dotąd był Ksiądz proboszczem w parafii na Słowiku (i, równolegle, notariuszem w kieleckiej Kurii), ale w zaistniałej sytuacji trzeba zrezygnować z probostwa. Z jakimi uczuciami opuszcza Ksiądz Słowik?
– Dziękuję Panu Bogu za ten piękny i ubogacający czas sprawowania urzędu proboszczowskiego w kieleckim „Słowiku”. Dziękuję za ludzi, których tam spotkałem, za życzliwość i współpracę oraz za tworzenie rodzinnej atmosfery w parafii. Podczas przepowiadania Słowa Bożego wielokrotnie mówiłem o wierze, powołując się na Maryję, która była całkowicie otwarta na wypełnienie woli Bożej w Jej życiu. Dla mnie wola Boża przychodzi przez dar rozeznania i decyzję Księdza Biskupa w odniesieniu do mojej osoby. Dziękując za zaufanie, którym zostałem obdarzony, pragnę służyć Kościołowi tam, gdzie zostałem postawiony.
– A jak parafianie przyjęli tę nominację?
– Nie zamierzam koncentrować się na sobie. W czasie pierwszej homilii, którą głosiłem w parafii, powiedziałem, że moim najważniejszym zadaniem jest pomaganie parafianom w spotkaniu z żywą osobą Jezusa Chrystusa. Jestem przekonany, że nowy Ksiądz Proboszcz z gorliwością i pasterską miłością będzie służył w powierzonej mu parafii. Będą wspierał go modlitwą.
* * *
Ks. Dariusz Gącik urodził się 16 lipca 1966 r. Święcenia prezbiteratu przyjął 15 czerwca 1991 r. Przez cztery lata pracował jako wikariusz w parafii św. Jadwigi Królowej w Kielcach. Po studiach z zakresu prawa kanonicznego w Lublinie i Rzymie, przez 14 lat był notariuszem kurii kieleckiej, sędzią w Sądzie Biskupim oraz rzecznikiem prasowym diecezji. Od lipca 2012 r. był proboszczem parafii pw. św. Teresy od Dzieciątka Jezus w Kielcach-Słowiku. 3 lutego 2015 r. został mianowany wikariuszem generalnym i moderatorem kurii.
„Nominacja na członka Kolegium Kardynalskiego powierza mi odpowiedzialność za życie i przyszłość całego naszego Kościoła. Wiedząc, przez jakie trudne czasy przechodzi nasz ukraiński naród z powodu wojny, będę nadal informował świat katolicki o tym, co dzieje się na naszej ziemi i nieustannie przypominał im o Ukrainie” - zapewnił kardynał-nominat biskup Mykoła Byczok, który podzielił się refleksjami po papieskiej nominacji ze służbą prasową eparchii Melbourne Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego (UKGK) .
„Dla mnie, podobnie jak dla wielu innych, ta wiadomość o nominacji była wielką niespodzianką. Z pewnością jestem podekscytowany, ponieważ ta nominacja jest wielkim przywilejem. Nie jest to przywilej przyznany mi osobiście, ale przywilej przyznany przez papieża Franciszka całemu Ukraińskiemu Kościołowi Greckokatolickiemu i Kościołowi katolickiemu w Australii. Będę starał się podążać za godnym przykładem moich poprzedników, kardynałów: patriarchy Josyfa Slipyja, który po zwolnieniu z 18-letniego pobytu w sowieckim łagrze i przeprowadzce do Rzymu, stał się głosem naszego Kościoła w wolnym świecie i korzystając z różnych forów, podkreślał prześladowania Kościołów w Związku Sowieckim i wzywał do bardziej radykalnych działań na rzecz ochrony praw ludzi wierzących; Jego Świątobliwość Myrosław-Iwan Lubacziwski, który powrócił do kierowania Kościołem w Ukrainie pomimo zaawansowanego wieku i fizycznej niesprawności oraz stworzył struktury i instytucje, które pomogły naszemu Kościołowi przejść od prześladowań do wolności; Jego Świątobliwość Lubomyr Huzar, dzięki któremu UKGK, po wyjściu z podziemia i odrodzeniu się na zachodniej Ukrainie, przywrócił siedzibę Najwyższego Arcybiskupa Kościoła ze Lwowa do Kijowa, rozpoczynając aktywny rozwój UKGK w centrum, na wschodzie i południu Ukrainy” - powiedział kardynał-nominat.
Imię Maryi czcimy w Kościele w sposób szczególny, ponieważ należy ono do Matki Boga, Królowej nieba i ziemi, Matki miłosierdzia. Dzisiejsze wspomnienie - "imieniny" Matki Bożej - przypominają nam o przywilejach nadanych Maryi przez Boga i wszystkich łaskach, jakie otrzymaliśmy od Boga za Jej pośrednictwem i wstawiennictwem, wzywając Jej Imienia.
Zgodnie z wymogami Prawa mojżeszowego, w piętnaście dni po urodzeniu dziecięcia płci żeńskiej odbywał się obrzęd nadania mu imienia (Kpł 12, 5). Według podania Joachim i Anna wybrali dla swojej córki za wyraźnym wskazaniem Bożym imię Maryja. Jego brzmienie i znaczenie zmieniało się w różnych czasach. Po raz pierwszy spotykamy je w Księdze Wyjścia. Nosiła je siostra Mojżesza (Wj 6, 20; Lb 26, 59 itp.). W czasach Jezusa imię to było wśród niewiast bardzo popularne. Ewangelie i pisma apostolskie przytaczają oprócz Matki Chrystusa cztery Marie: Marię Kleofasową (Mt 27, 55-56; Mk 15, 40; J 19, 25), Marię Magdalenę (Łk 8, 2-3; 23, 49. 50), Marię, matkę św. Marka Ewangelisty (Dz 12, 12; 12, 25) i Marię, siostrę Łazarza (J 11, 1-2; Łk 10, 38). Imię to wymawiano różnie: Miriam, Mariam, Maria, Mariamme, Mariame itp. Imię to posiada również kilkadziesiąt znaczeń. Najczęściej wymienia się m.in. "Mój Pan jest wielki", "Pani" i "Gwiazda morza".
W najgorszych okresach dziejów Polski Chrystus był dla nas natchnieniem i źródłem, ażeby nie rezygnować z wolności człowieka i z wolności narodu – powiedział Jan Paweł II w 1979 r., streszczając dla Polaków katechezę o teologii wyzwolenia. Pochodzący z ciemiężonej przez komunistyczny reżim Polski Papież skonfrontował historyczne doświadczenia Polski z opartą na marksistowskich założeniach teologią.
W lutym 1979 r. po powrocie ze swej pierwszej podróży apostolskiej do Meksyku Jan Paweł II na kilku audiencjach ogólnych dzielił się wrażeniami z udziału w III Konferencji Episkopatu Ameryki Łacińskiej w Puebla. 21 lutego podjął temat teologii wyzwolenia.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.