Reklama

Kościół nie poddał się duchowi świata

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Spotykam abp. Tadeusza Kondrusiewicza w sobotni wieczór 18 października. Kilka godzin wcześniej był w Auli Synodalnej w Watykanie i uczestniczył w głosowaniu nad ostateczną wersją dokumentu synodu. Jest wyraźnie zadowolony - po burzy medialnej, po próbie manipulowania synodem przez niektóre środowiska, po skandalicznym dokumencie wstępnym, po napięciach i ożywionych dyskusjach synod osiągnął happy end, jak stwierdza żartobliwie. Pozostało jednak jeszcze wiele pytań dotyczących nie tylko synodu, ale Kościoła ogólnie. Tegoż wieczoru przeprowadziłem z abp. Kondrusiewiczem dłuższą rozmowę, by spróbować zrozumieć, co się stało na synodzie, który w opinii wielu należy uznać za przełomowy. Nazwano go nawet Soborem Watykańskim III.

WŁODZIMIERZ RĘDZIOCH: - Ekscelencjo, na synodzie o rodzinie zaciążyły bardzo wypowiedzi kard. Kaspera sprzed kilku miesięcy, dotyczące udzielania Komunii św. osobom rozwiedzionym żyjącym w nowych związkach oraz „rozdmuchiwanie” tego tematu przez media. Jak Ksiądz Arcybiskup odbierał te kontrowersje w fazie przygotowań do synodu?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

ABP TADEUSZ KONDRUSIEWICZ: - Nie tylko ja, ale wszyscy biskupi Białorusi oraz inni, z którymi się kontaktowałem, byli zaniepokojeni tym, co się działo w czasie przygotowań do synodu. Wydawało się, że media już przygotowały jego scenariusz i rezultat. Dzięki Bogu sprawy potoczyły się inaczej. Jednym słowem - Kościół nie zatańczył do muzyki świata, bo to nie zsekularyzowany świat jest jego siłą napędową, lecz Duch Święty.

- Po pierwszym tygodniu synodu opublikowano tekst „Relatio post disceptationem”, który miał być podsumowaniem wstępnej fazy prac. Dokument ten wywołał jednak wielkie niezadowolenie znacznej części ojców synodalnych. Ks. prof. Tony Antarella, znany psychoanalityk i ekspert na synodzie, powiedział, że tekst ten nie tylko nie odzwierciedlał opinii biskupów, ale też nie był zgodny z nauczaniem Kościoła. Jaka była reakcja Księdza Arcybiskupa na ten tekst?

Reklama

- Dla mnie to nie pierwszy synod, wiedziałem, jaki był przebieg poprzednich. Jednak podczas tego synodu jego Sekretariat podjął nowe decyzje, które nie spodobały się biskupom. Przede wszystkim nie opublikowano ich wystąpień. Powiedziano nam, że dzięki temu ojcowie synodalni będą się czuć bardziej swobodnie, a ich wypowiedzi będą bardziej spontaniczne. Mogło się to wydawać logiczne, ale w ten sposób ludzie nie poznali opinii swoich biskupów, natomiast po tygodniu ogłoszono publicznie tekst „Relatio post disceptationem”, który miał podsumować pierwszą fazę prac. I wtedy okazało się, że większość biskupów nie identyfikowała się z zawartymi w nim stwierdzeniami. Zapanowała konsternacja i podniosły się głosy krytyczne. Ja sam zastanawiałem się, co mam powiedzieć moim wiernym w kraju, skoro w tekście były rzeczy, z którymi się nie zgadzałem.
Tekst był szczegółowo analizowany w drugim tygodniu synodu w tzw. Circuli minores (małych grupach). To, co zarzucano tekstowi „Relatio”, to braki w argumentacji teologicznej i biblijnej, pominięcie dotychczasowego Magisterium Kościoła, nauczania ostatnich papieży. Niektórzy nawet mówili, że druga część zaproponowanego dokumentu jest całkiem nie do przyjęcia. Ja na szczęście pracowałem w grupie anglojęzycznej, w której podjęto bardzo uzasadnioną krytykę, wskazując na miejsce, gdzie tekst nie zgadzał się z teologią i z nauczaniem Kościoła. Gdy przedstawiliśmy relację z pracy naszej grupy, okazało się, że podobne argumenty wysuwali też ojcowie synodalni z innych grup.

- Kard. Robert Sarah, przewodniczący Papieskiej Rady „Cor Unum”, dawny arcybiskup Konakry, wyznał bez ogródek, że to, co się dzieje wokół synodu, to próba destabilizowania Kościoła i zmuszenia go do zmiany doktryny. Następnie dodał: „Módlmy się za tych duszpasterzy, którzy porzucają stado Pańskie na pastwę wilków społeczeństwa zlaicyzowanego i upadającego, dalekiego od Boga i prawa naturalnego”. Czy uczestnicząc w pracach synodalnych, odczuwał Ksiądz Arcybiskup to niebezpieczeństwo?

- Odczuwałem to bardzo mocno, zresztą jak wielu innych biskupów. Zdaliśmy sobie sprawę, że chodzi o jakąś manipulację, że jakieś osoby chcą wpłynąć na tok prac synodu i zmienić go. I jeszcze jedna sprawa. Ja, pracując w grupie anglojęzycznej, dostałem pierwsze tłumaczenie „Relatio”, po czym dostarczono nam następne, gdzie niektóre kontrowersyjne stwierdzenia były przetłumaczone całkiem inaczej, chociaż oryginał włoski był taki sam. Jednym słowem, pozostało wiele pytań i wątpliwości. Dla mnie jednak najważniejsze jest to, że dzięki pracy „Circuli minores” położono kres tym wszystkim zakulisowym grom.

Reklama

- Abp Stanisław Gądecki, krytykując niektóre stwierdzenia zawarte w pierwszej wersji „Relatio”, stwierdził, że Kościół musi zadać sobie pytanie: „Czy mamy poddać się kulturze bieżącej i ustąpić, czy też odwrotnie - będziemy z pomocą małżeństwa i rodziny ewangelizować kulturę?”. Co Ksiądz Arcybiskup sądzi na ten temat?

- W końcowym dokumencie synodu bardzo dużo mówi się o ewangalizacji współczesnej kultury i świata przez rodziny. Niestety, współczesny człowiek nie zna doktryny, nauki Kościoła, ale o wiele większym problemem niż brak znajomości doktryny jest kryzys wiary. Kiedyś rodziny były stabilne, bo były silne wiarą.
Ja, oczywiście, zgadzam się z abp. Gądeckim, że to nie zsekularyzowany świat ma decydować o rodzinie, lecz rodzina ma ewangelizować świat. Chrystus dał nam Ewangelię nie po to, abyśmy ją zmieniali wraz ze zmieniającym się światem, lecz by to ona przemieniała świat.

- À propos rodzin, które zostały zaproszone na synod - dało się zauważyć brak rodzin z neokatechumenatu, tak jakby rodziny wielodzietne i misyjne nie mogły być reprezentowane na tym spotkaniu biskupów...

- Nie wiem, jakie było kryterium zaproszenia audytorów na synod, ale odnotowałem również niewytłumaczalną nieobecność Instytutu Jana Pawła II dla Studiów nad Małżeństwem i Rodziną, a działają one przecież ne całym świecie i mają wielki dorobek. Jak Pan widzi, pytań dotyczących organizacji synodu jest bardzo wiele.

- Jak Ksiądz Arcybiskup ocenia końcowy dokument synodu? Czy odzwierciedla on lepiej niż pierwsze „Relatio” stanowisko ojców synodalnych?

Reklama

- Przede wszystkim należy podkreślić, że końcowy dokument w zasadniczy sposób różni się od pierwszego. Niektóre rozdziały zostały całkowicie zmienione. W dokumencie wstępnym było bardzo mało argumentacji biblijnej i odniesień do depozytu wiary i nauczania Kościoła, w końcowym dokumencie wypełniono te luki. Cytowane są całe passusy Pisma Świętego oraz tak ważne dokumenty papieskie, jak „Humanae vitae” Pawła VI i „Familiaris consortio” Jana Pawła II.

- W czasie synodu wielu wiernych śledzących w mediach jego prace było wprowadzanych w błąd, odnosiło się nawet wrażenie, że Kościół zmieniał swe dotychczasowe nauczanie. Co powie Ksiądz Arcybiskup na ten temat swoim wiernym po powrocie na Białoruś?

- Przede wszystkim należy przeczytać dokument, który został przyjęty przez ojców synodu. Wiernym natomiast powiem to, co powiedział na zakończenie synodu Papież: „Nauczanie Kościoła o rodzinie, które dał Chrystus, pozostaje niezmienne”. To nie duch świata, to nie media prowadzą Kościół, ale Duch Święty.

2014-11-04 15:17

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Ambroży obrońca Bożego Prawa

Niedziela łowicka 49/2002

[ TEMATY ]

święty

św. Ambroży

pl.wikiepdia.org

7 grudnia Kościół katolicki obchodzi wspomnienie liturgiczne św. Ambrożego, biskupa i doktora Kościoła, jedną z największych postaci Kościoła Zachodniego w IV w. Dane o wcześniejszym jego życiu są skąpe, natomiast biografia od chwili wybrania go na biskupa jest bardzo bogata.

Ambroży urodził się około roku 340 w Trewirze (dzisiejsze Niemcy), jako syn prefekta Galii. Otrzymawszy staranne wykształcenie w Rzymie, rozpoczął karierę państwową na terenie dzisiejszej Jugosławii. Około roku 370 został mianowany zarządcą - prefektem północnej Italii, mieszkając w Mediolanie. W roku 374 w Mediolanie zmarł tamtejszy biskup. Zapowiadał się burzliwy wybór nowego biskupa, gdyż dwie partie: jedna prawowierna, druga sympatyzująca z arianizmem, wysuwały swoich kandydatów, ale ponieważ głosy były równomierne, wybory się przeciągały. Ambroży, podejrzewając, że może dojść do zamieszek, nie chcąc do nich dopuścić, z urzędu udał się do katedry. Kiedy tam się znalazł, z tłumu jakieś dziecko zwołało: "Ambroży biskupem". Zebrani uznali to za znak opatrznościowy i mimo tego, że Ambroży - choć należał do rodziny chrześcijańskiej - nie był nawet ochrzczony i opierał się, wymogli na nim zgodę. Dla wybierających nie stanowiło to żadnej przeszkody. Wiedzieli, że jest człowiekiem sprawiedliwym i bardzo odpowiedzialnym, a to wystarczyło, by mógł być dobrym biskupem. Przyszłość potwierdziła, że mieli rację. W ciągu ośmiu dni Ambroży przygotował się, przyjął chrzest i pozostałe sakramenty, a 7 grudnia 374 r. został konsekrowany na biskupa Mediolanu. Nowy biskup wiedział, jak małe kompetencje posiada w zakresie znajomości Pisma Świętego i prawd objawionych, dlatego swoje duszpasterzowanie rozpoczął od gruntownego studiowania Biblii i literatury chrześcijańskiej. Miało to służyć jego przepowiadaniu. Wnet zasłynął jako kaznodzieja; podziwiał go św. Augustyn. Św. Ambroży żył i działał w okresie, kiedy dopiero zaczynały się kształtować stosunki Kościoła z państwem (władzą cesarską). Jego postawa i poczynania w tej dziedzinie miały znaczący wpływ na przyszłość tych stosunków. Inicjatywy biskupa Mediolanu były też próbą określenia miejsca Kościoła w społeczeństwie. Z tego też punktu widzenia należy oceniać słynne "potyczki" Ambrożego z władzą cesarską. Najgłośniejszym był konflikt Ambrożego z cesarzem Teodozjuszem. Powodem była rzeź dokonana z rozkazu cesarza w Tessalonikach. Podczas lokalnych zamieszek zginął tam jeden z oficerów rzymskich. W odwecie cesarz zarządził masakrę ludności; mieszkańców zgromadzonych w cyrku zaatakowali żołnierze. Zginęło prawie 700 osób. Wówczas biskup Ambroży nałożył na cesarza obowiązek odbycia pokuty. O dziwo, Teodozjusz uznał swój grzech i zgodził się na określoną przez biskupa pokutę, co było wyrazem wielkiego autorytetu biskupa Ambrożego. Za jego sprawą świat zrozumiał, że władca w Kościele jest tylko wiernym - niczym więcej - i obowiązują go te same zasady Bożego Prawa, które normują życie wszystkich. Sprecyzowane przez św. Ambrożego ustawienie władcy wobec Bożego Prawa, na straży którego stoi biskup, stało się normą w Kościele katolickim i obowiązuje do dziś. Potknął się o tę normę w XVI w. Henryk VIII, który po popełnieniu grzechu, nie chcąc pokutować, wolał oderwać cały Kościół angielski od biskupa Rzymu. Ten zaś, stając na straży Bożego Prawa, nie mógł przyjąć innego rozwiązania. Wspomnienie postaci św. Ambrożego przypomina bardzo trudne zagadnienie relacji Kościoła do państwa, zwłaszcza wtedy, gdy władzę w państwie sprawuje katolik. Ten bowiem jako wierzący musi się nieustannie liczyć z Bożym Prawem. Nie chodzi tu tylko o decyzje, ale i o zachowanie Bożego Prawa w życiu osobistym, które dla podwładnych jest niepisaną normą postępowania. Stąd do historii św. Ambroży przeszedł nie tyle jako teolog, ile jako odważny biskup, wzywający władców (dzisiaj sprawujących władzę na różnym szczeblu życia demokratycznego) do zachowania Prawa Bożego. Św. Ambroży zmarł w Wielką Sobotę 4 kwietnia 397 r. Został pochowany w Mediolanie. Do dziś pozostaje postacią wręcz symboliczną dla tego miasta. Zdumiewała jego aktywność, co podkreślił biograf, notując z podziwem, że po śmierci Ambrożego, jego obowiązki katechetyczne musiały być podzielone między pięciu kapłanów.
CZYTAJ DALEJ

Bp Sławomir Oder członkiem Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych

2025-12-06 13:18

[ TEMATY ]

bp Sławomir Oder

Karol Porwich/Niedziela

Bp Sławomir Oder

Bp Sławomir Oder

Biskup gliwicki Sławomir Oder został członkiem Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych. Decyzję taką podjął papież Leon XIV.

Wśród nowych członków tej dykasterii znaleźli się również kardynałowie: Rainer Maria Woelki, arcybiskup Kolonii w Niemczech; Angelo De Donatis, penitencjarz większy; Roberto Repole, arcybiskup Turynu i biskup Susy we Włoszech; Ángel Fernández Artime SDB, proprefekt Dykasterii ds. Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego; a także abp Fortunato Morrone, metropolita Reggio Calabria-Bova we Włoszech oraz włoski biskup Alfonso Vincenzo Amarante CSsR, rektor Papieskiego Uniwersytetu Laterańskiego w Rzymie.
CZYTAJ DALEJ

Papież na Koncercie z ubogimi: muzyka, boski dar dla wszystkich

2025-12-07 07:53

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

Muzyka jest jak most, który prowadzi nas do Boga – powiedział Leon XIV w podziękowaniu za przedświąteczny „Koncert z ubogimi”. Papież zauważył, że nie przypadkiem każda kultura i język ma tak wiele kolęd. Jakby nie można było celebrować Bożego Narodzenia bez muzyki, bez hymnów uwielbienia – dodał Ojciec Święty.

Dziękując za watykański koncert, który co roku gromadzi ubogich, ich dobroczyńców oraz światowej sławy artystów, Papież wspomniał w sposób szczególny o kard. Konradzie Krajewskim, prefekcie Dykasterii ds. Posługi Miłosierdzia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję