Reklama

Wiadomości

MEN usuwa łacinę z matury

Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało kolejne zmiany w ustawie o systemie oświaty. Jedna z nich, choć pozornie techniczna, uderza w sam fundament cywilizacyjny naszej kultury: chodzi o rezygnację z przeprowadzania egzaminu maturalnego z języka łacińskiego. Język Cycerona i św. Augustyna przestanie być traktowany jako równoprawna alternatywa dla języka obcego nowożytnego na maturze.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

To decyzja, która pozostaje w jaskrawej sprzeczności z postulatami zawartymi w dokumencie „Założenia reformy polskiej edukacji ab imis fundamentis”, opracowanym przez Centrum Edukacyjne Ordo Iuris. Artur Górecki, autor dokumentu apeluje w nim o odbudowę edukacji na fundamencie realistycznej antropologii, filozofii klasycznej i kanonu kultury łacińsko-chrześcijańskiej. W tym kontekście łacina nie jest tylko językiem – jest symbolem i nośnikiem cywilizacyjnego DNA Europy. Jej nauczanie ma wymiar formacyjny, nie tylko funkcjonalny.

„Europa urzędników” łaciny się nie wstydzi

Co szczególnie uderzające, decyzję tę podejmuje rząd deklarujący się jako proeuropejski i aktywnie uczestniczący w strukturach Unii Europejskiej. Tymczasem międzynarodowe szkoły prowadzone przez administrację Unii Europejskiej – tzw. szkoły europejskie – nauczają łaciny od 13. roku życia, a starożytnej greki od 15. roku życia. Istnieją od 1957 roku i obecnie działają w kilkunastu krajach Europy, kształcąc około 27 tysięcy uczniów – głównie dzieci urzędników unijnych. Co więcej, nauka języka łacińskiego w publicznych szkołach jest obecna w wielu krajach Europy Zachodniej: w Niemczech naucza jej 35-50% szkół, we Francji ok. 50%, a we Włoszech aż ok. 70%. Uczniowie rozpoczynają naukę zazwyczaj w wieku 11-13 lat (o 3-4 lata wcześniej niż u nas) i to w znacznie większym wymiarze godzin.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

To nie tylko paradoks, ale i przejaw wewnętrznej sprzeczności polityki edukacyjnej, która z jednej strony przywołuje europejskie wartości i integrację, a z drugiej marginalizuje to, co te wartości stworzyło – łacińskie korzenie naszej cywilizacji.

Siedem sztuk wyzwolonych nie dla Polaków?

Dokument Ordo Iuris przypomina o konieczności powrotu do idei siedmiu sztuk wyzwolonych – trivium i quadrivium – które przez wieki stanowiły podstawę kształcenia człowieka wolnego i odpowiedzialnego. W tym modelu łacina to nie wybór egzotyczny, lecz klucz do rozumienia logiki, teologii, filozofii, prawa i literatury.

Ministerialna decyzja, argumentowana uproszczeniem procedur egzaminacyjnych, wpisuje się niestety w trend deklasyfikowania przedmiotów klasycznych i aksjologicznie nośnych (w tym lekcji religii). W praktyce jest to krok w stronę dalszej marginalizacji dziedzictwa kulturowego, które powinno być nie tylko obecne w edukacji, ale pełnić w niej funkcję przewodnią. Czy nowoczesność naprawdę musi oznaczać porzucenie fundamentów?

Decyzja MEN ma zapaść w III kwartale 2025 roku. Szczegóły: Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów - Portal Gov.pl Ustawa musi zostać podpisana przez Prezydenta RP.

2025-07-01 09:01

Ocena: +10 -5

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Matura 2020: pierwsze spostrzeżenia maturzystów

[ TEMATY ]

matura

matura 2020

PAP/Lech Muszyński

Elementy fantastyczne w "Weselu" Stanisława Wyspiańskiego i analiza wiersza Anny Kamieńskiej "Daremne" – takie, według maturzystów, były w poniedziałek tematy do wyboru na egzaminie z języka polskiego na poziomie podstawowym.

Tematy te podali PAP maturzyści z LXIII Liceum Ogólnokształcącego im. Lajosa Kossutha w Warszawie po wyjściu z egzaminu.
CZYTAJ DALEJ

Co wiemy o życiu Chrzciciela?

2025-12-10 09:38

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Bożena Sztajner/Niedziela

Są sytuacje, które zapraszają do poważnych rozważań. Zmuszają człowieka do zastanowienia się nad tym, co było i co może się stać, co robił i czy miało to sens, a jeśli miało, to jaki. Pyta się też, czy nie utracił talentów otrzymanych od Boga, czy dobrze wykorzystał swój czas, czy życia nie zmarnował. Czy wykorzystał wszystkie możliwości, by czynić dobro, podnosić na duchu, pocieszać, umacniać tych, którzy byli w potrzebie?

Gdy Jan usłyszał w więzieniu o czynach Chrystusa, posłał swoich uczniów z zapytaniem: «Czy Ty jesteś Tym, który ma przyjść, czy też innego mamy oczekiwać?» Jezus im odpowiedział: «Idźcie i oznajmijcie Janowi to, co słyszycie i na co patrzycie: niewidomi wzrok odzyskują, chromi chodzą, trędowaci zostają oczyszczeni, głusi słyszą, umarli zmartwychwstają, ubogim głosi się Ewangelię. A błogosławiony jest ten, kto nie zwątpi we Mnie».Gdy oni odchodzili, Jezus zaczął mówić do tłumów o Janie: «Co wyszliście obejrzeć na pustyni? Trzcinę kołyszącą się na wietrze? Ale co wyszliście zobaczyć? Człowieka w miękkie szaty ubranego? Oto w domach królewskich są ci, którzy miękkie szaty noszą. Po co więc wyszliście? Zobaczyć proroka? Tak, powiadam wam, nawet więcej niż proroka. On jest tym, o którym napisano: „Oto Ja posyłam mego wysłańca przed Tobą, aby przygotował Ci drogę”. Zaprawdę, powiadam wam: Między narodzonymi z niewiast nie powstał większy od Jana Chrzciciela. Lecz najmniejszy w królestwie niebieskim większy jest niż on».
CZYTAJ DALEJ

Niemcy: Aresztowano podejrzanych o planowanie zamachu na jarmark bożonarodzeniowy

2025-12-14 12:23

[ TEMATY ]

Niemcy

Jarmark Bożonarodzeniowy

Adobe Stock

ZDJĘCIE POGLĄDOWE

ZDJĘCIE POGLĄDOWE

Pięć osób zostało aresztowanych pod zarzutem planowania ataku na jarmark świąteczny w miejscowości Dingolfing w Dolnej Bawarii - poinformowała agencja DPA.

Według Prokuratury Generalnej w Monachium zatrzymani to 56-letni Egipcjanin, 37-letni Syryjczyk oraz trzech Marokańczyków w wieku 22, 28 i 30 lat. Operacja została przeprowadzona pod kierownictwem Centralnego Biura ds. zwalczania ekstremizmu i terroryzmu Prokuratury Generalnej przy udziale funkcjonariuszy Federalnego Urzędu Ochrony Konstytucji.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję