Poprzez sztukę Łódzki Chór Sybiraków oraz Stowarzyszenie „Słowo i Muzyka u Jezuitów” w wyjątkowy sposób uczcili majowe i czerwcowe święta związane z poszczególnymi członkami rodziny.
W Sanktuarium Najświętszego Imienia Jezus w ramach „Marszałkowskich Koncertów u Jezuitów” odbył się koncert, którego organizatorem było Stowarzyszenie „Słowo i Muzyka u Jezuitów” pod kierownictwem artystycznym Kamila Chałupnika. - Pragnęłyśmy przekazać to, jak my rozumiemy temat Matki Jezusa, ale też temat wszystkich matek i kobiet. Podzielić się naszą pasją i zapoznać publiczność z naszymi instrumentami – powiedziała Justyna Młynarczyk, śpiewająca i grająca na violi da gamba basowej oraz violi sopranowej. Nie zabrakło utworów takich jak: „Gruzinka”, „Mężatka”, „Baskijka”. - Koncert zatytułowaliśmy „Najpiękniejsza z Matek”, dlatego w liczbie mnogiej, ponieważ chciałyśmy przedstawić różne matki począwszy od Matki Bożej, jako symbolu idealnej Matki, poprzez historie innych matek – wyjaśniła Anna Krysztofiak (śpiew, lira korbowa, wirginał, clavisimbalum). Artystki pokazały jak wiele wątków matczynych i kobiecych można znaleźć zarówno w muzyce średniowiecza, renesansu jak i baroku.
W Muzeum Farmacji im. prof. Jana Muszyńskiego na Placu Wolności 2 odbył się koncert Łódzkiego Chóru Sybiraków „Mama, Tata i Ja”. - Chociaż Dzień Matki, Dzień Dziecka i Dzień Ojca kojarzy nam się z radością, to nasz koncert jest nostalgiczny i smutny, dlatego gdyż opowiada o tym, jak zesłańcy obchodzili te święta daleko od kraju i od rodziny. Łódzki Chór Sybiraków istnieje już ponad 30 lat, a ja prowadzę go od 13 lat – powiedziała Swietłana Niewiadomska.
Podczas koncertu pojawiły się m.in.: „Matczyne ręce”, „Polskie kwiaty”, „Matko moja ja wiem”, „Kresowe dzieci”, „Jest kraj z dziecięcej bajki”, „Polesia czar” z pięknymi solówkami 85 – letniej Jadwigi Kopczyńskiej. - Moim podstawowym celem i powodem, dla którego angażujemy się w tego typu przedsięwzięcia, jest to, że muzeum powinno żyć. To nie ma być przestrzeń, gdzie znajdują się tylko stare przedmioty, to jest ważne, ale wydarzenia definiują to, co jest najważniejsze. Przedstawiają historię, którą staramy się w muzeum podtrzymywać i kultywować. Tego typu wydarzenia jak koncert Chóru Sybiraków i podobne przedsięwzięcia sprowadzają się do tego, aby historia w muzeum była angażująca i cały czas żywa – podkreślił dr Łukasz Pigoński, dyrektor Muzeum Farmacji.
Dziś w Archikatedrze Łódzkiej abp Grzegorz Ryś udzielił święceń w stopniu diakona ośmiu alumnom Wyższego Seminarium Duchownego w Łodzi. Poprzez ten sakrament przyjmujący go mężczyźni zostają włączeni do stanu duchownego. A nałożenie rąk biskupa, to znak szczególnej więzi jego pomocników w pełnieniu służby ludowi bożemu, zwłaszcza ubogim. Diakoni mają sprawować posługę głoszenia Słowa i udzielania niektórych sakramentów, rozwijać w sobie ducha modlitwy i w nim celebrować Liturgię Godzin. Zewnętrznym znakiem ich złączenia z Chrystusem – Sługą – jest wybór życia w celibacie, którego przyrzeczenie składają w czasie obrzędów święceń – podkreśla ks. dr Jacek Kacprzak, prorektor łódzkiego seminarium.
Święty Brunon – założyciel zakonu kartuzów, jednego z najsurowszych zakonów istniejących do dziś w Kościele, wybrał charyzmat milczenia, samotności i ciszy.
O zakonie kartuzów usłyszeliśmy zapewne dzięki filmowi Wielka cisza. Kim był jego założyciel? Brunon urodził się w Kolonii i pochodził ze znamienitej rodziny. Uczył się m.in. w szkole katedralnej w Reims, a także w Tours. Około 1055 r. przyjął święcenia kapłańskie. Rok później biskup Reims – Manasses I powołał Brunona, aby prowadził tam szkołę katedralną. Trwało to ok. 20 lat (1056-75). Wychował wielu wybitnych mężów owych czasów. W 1080 r. zaproponowano mu biskupstwo, nie przyjął jednak tej godności. Udał się do opactwa cystersów w Seche-Fontaine, by poddać się kierownictwu św. Roberta. Po pewnym czasie opuścił klasztor i w towarzystwie ośmiu uczniów udał się do Grenoble. Tam św. Hugo przyjął swojego mistrza z wielką radością i jako biskup oddał mu w posiadanie pustelnię, zwaną Kartuzją. Tutaj w 1084 r. Brunon urządził klasztor, zbudowany też został skromny kościółek. Klasztor niebawem tak się rozrósł, że otrzymał nazwę „Wielkiej Kartuzji” (La Grande Chartreuse). W 1090 r. Brunon został wezwany do Rzymu przez swojego dawnego ucznia – papieża bł. Urbana II na doradcę. Zabrał ze sobą kilku towarzyszy i zamieszkał z nimi przy kościele św. Cyriaka. Wkrótce, w 1092 r., w Kalabrii założył nową kartuzję, a w pobliskim San Stefano in Bosco Bruno stworzył jej filię. Tam zmarł. Kartuzję w Serra San Bruno odwiedził w 1984 r. św. Jan Paweł II. Uczynił to również Benedykt XVI 9 października 2011 r. W słowie do kartuzów podkreślił wówczas znaczenie charyzmatu milczenia we współczesnym świecie. Charyzmat kartuzji – powiedział – sprawia, że „człowiek wycofując się ze świata, poniekąd «eksponuje się» na rzeczywistość w swej nagości, eksponuje się na tę pozorną pustkę, aby doświadczyć Pełni, obecności Boga, Rzeczywistości najbardziej realnej, jaka istnieje, i która wykracza poza wymiar zmysłowy”.
Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie® to nie tylko święto czytelników, ale również całej branży wydawniczej, która z dużym wyprzedzeniem przygotowuje się do wydarzenia. Szczególnie wyczekiwanym momentem dla redaktorów, ilustratorów, bibliotekarzy, księgarzy, tłumaczy i poligrafów są pierwsze dwa dni targów – tzw. dni branżowe. Właśnie wtedy profesjonaliści związani z rynkiem książki mają okazję uczestniczyć w bogatym programie debat, warsztatów i spotkań, stanowiących doskonałą okazję do rozmów o innowacjach, prawie, technologii, a także do dzielenia się kulisami swojej pracy, która niezmiennie budzi ciekawość.
Tegoroczne dni branżowe będą prawdziwą kopalnią wiedzy i inspiracji. Okazją, której nie można przegapić jest możliwość udziału w Strefie Agentów Literackich, w której wydawcy mają szansę nawiązać bezpośrednie kontakty z przedstawicielami międzynarodowych agencji literackich, m.in. Andrew Nurnberg Associates Warsaw, AJA Anna Jarota Agency, BOOKLAB, Ginger Clark Literary, Graal, MACADAMIA LITERARY AGENCY, New Harbinger Publications. Kto wie, może podczas rozmów narodzi się kolejny międzynarodowy hit wydawniczy?
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.