Reklama

Niedziela Częstochowska

Nadzwyczajna szkoła

Jest w Częstochowie takie miejsce, gdzie sztuka, kultura i piękno idą razem i służą wychowaniu młodego pokolenia. Takim punktem na mapie miasta jest Zespół Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szkoła jest beneficjentem Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. Od grudnia 2009 r. do grudnia 2013 r. została rozbudowana, przebudowana i wyposażona ze środków unijnych (85 proc.) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (15 proc.).

Od kwietnia w centrum miasta wyróżnia się nowoczesny kompleks, kryjący w swoim wnętrzu doskonale wyposażone specjalistyczne skomputeryzowane pracownie: rzeźby, jubilerskie, ceramiczne, graficzne, fotograficzne i multimediów, sale lekcyjne wyposażone w nowy, nowoczesny sprzęt i zaudiowizualizowane, bibliotekę ze stanowiskami skomputeryzowanymi do pracy własnej, gabinet psychologa, sale gimnastyczne wraz z siłownią, gabinet pielęgniarki, jadalnię i kuchnię, patio (małe i duże) oraz dwupoziomową salę galeryjną im. Jerzego Dudy-Gracza i aulę ze sceną, garderobami, w pełni zaaudiowizualizowaną i wyposażoną na potrzeby teatru, kina, konferencji itd.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kształcenie

Reklama

W komfortowych warunkach kształcenie ogólne towarzyszy artystycznemu i jest prowadzone na kierunkach: ceramika, jubilerstwo i grafika użytkowa – formy wydawnicze, ponadto od tego roku eksperymentalnie szkoła, jako jedyna w Polsce, prowadzi dwa przedmioty – kultura klastyczna oraz drama i muzyka. Zespół Szkół Plastycznych obejmuje dwa typy szkół – Liceum Plastyczne, po ukończeniu gimnazjum, nauka trwa tu 4 lata oraz Ogólnokształcącą Szkołę Sztuk Pięknych, po ukończeniu szkoły podstawowej, nauka trwa w niej 6 lat. W jednym i drugim przypadku uczniowie kończą naukę, zdając egzamin dyplomowy i maturę oraz otrzymują dyplom ukończenia z tytułem plastyka o danej specjalności.

– Mamy szczęście, że do naszej szkoły przychodzą uzdolnieni młodzi ludzie, uwrażliwieni na piękno, na człowieka, zwykle dobrzy – mówi Anna Maciejowska, dyrektor szkoły. Uczniów nazywa swoistym kwiatem społeczeństwa polskiego, który należy pielęgnować. Wyrazem takiego dbania są m.in.: wysoki poziom kształcenia, dobre warunki, bezpieczeństwo, indywidualne i partnerskie podejście do ucznia, a także dyscyplina pracy i kultura osobista. W procesie kształcenia przez sztukę absolwenci są dobrze wykształceni zawodowo, ogólnie, humanistycznie i językowo. Wszyscy, także ci, którzy nie kontynuują edukacji w zakresie artystycznym, są dobrze przygotowani na przyszłość, ponieważ przez te lata nabywają umiejętności kreatywnego podejścia do życia, zarówno zawodowego, jak i osobistego.

Dorobek

Reklama

Szkoła już teraz ma powody do dumy i może pochwalić się możliwościami, osiągnięciami i ponad 60-letnim dorobkiem. Kształci bowiem artystycznie i humanistycznie, przygotowuje do matury i egzaminu gimnazjalnego, ma oryginalną ofertę edukacyjną, na uwagę zasługują np.: zajęcia muzealne, teatralne, muzyczne, sportowe, plenery, staże zagraniczne, które uzupełniają rozwój osobowy. Osiągnięcia uczniów w szkołach artystycznych są także osiągnięciami nauczycieli. Wśród wielu takich przykładów można podać np. stypendia na różnych szczeblach miejskim, wojewódzkim i krajowym, m.in.: stypendia Ministra Kultury i Prezesa Rady Ministrów, nagrody w konkursach malarskich, rzeźbiarskich, graficznych oraz historycznych, a prawdziwą perełką są wyniki uczniów z kierunku jubilerstwo w międzynarodowych profesjonalnych jubilerskich targach w Gdańsku.

Na fundamencie dotychczasowych osiągnięć i wysokiej pozycji wśród szkół plastycznych w Polsce Plastyk planuje dalszy rozwój i obiecuje, że nie spocznie na laurach. Dlatego w planach ujęto m.in.: ugruntowanie swojej pozycji, utrzymanie i podnoszenie poziomu kształcenia (86-94 proc. absolwentów dostaje się na studia artystyczne i uniwersyteckie, także za granicą), rozwijanie kształcenia w zakresie projektowania graficznego, multimediów i filmu animowanego, utrzymanie i rozwijanie szerokiej współpracy edukacyjnej i artystycznej z partnerami europejskimi (od 2000 r. w projekcie Leonardo da Vinci uczestniczyło dotąd ok. 560 uczniów i 30 nauczycieli, aktualnie jest to program Erasmus+) oraz w ramach projektów z partnerami izraelskim i amerykańskim, organizowanie – w jeszcze większym niż dotąd zakresie – konkursów, warsztatów artystycznych, seminariów, przeglądów ogólnopolskich i międzynarodowych, służbę społeczności miasta i okolic, wystawy w galerii im. Dudy-Gracza, propozycje artystyczne w sali audytoryjnej, akcje miejskie i uliczne, sobotnią ofertę edukacyjno-plastyczną i ogólnorozwojową dla dzieci, i młodzieży od przedszkola do gimnazjum (niebędącymi uczniami Plastyka).

Dni otwarte

Reklama

O tym, że tak jest, można przekonać się podczas Dni Otwartych Funduszy Europejskich i Dni Otwartych Szkoły, które trwają w dniach 10-11 maja w Zespole Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego przy ul. Pułaskiego 15 w Częstochowie. Osoby zainteresowane, zwłaszcza ewentualni kandydaci i ich rodzice, mogą zwiedzić pracownie, porozmawiać z nauczycielami, poznać ofertę kształcenia. W programie przewidziano m.in.: promocję szkoły jako beneficjenta programów unijnych i zaakcentowanie 10. rocznicy wstąpienia Polski do Unii Europejskiej.

Ambicją nauczycieli jest to, aby szkoła jawiła się jako wysoko kształcąca humanistycznie i artystycznie oraz z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych pod kątem trzech kierunków.

To znaczy, że częstochowski Plastyk pragnie być rozpoznawalny jako świetna placówka kształcenia artystyczno-zawodowego oraz swoista instytucja kultury. Dlatego otwiera swoje podwoje dla mieszkańców Częstochowy i okolicy, aby z tego pięknego budynku mogli korzystać nie tylko uczniowie, lecz także częstochowianie, zwłaszcza młodzi.

2014-05-07 15:34

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Polska potrzebuje dziś dobrych żołnierzy

Niedziela wrocławska 33/2015, str. 6-7

[ TEMATY ]

szkoła

Archiwum Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych

Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych im. gen. Tadeusza Kościuszki we Wrocławiu od lat kształci przyszłych oficerów, przygotowuje żołnierzy do służby w wojsku, uczy patriotyzmu. O tym, jak wygląda nauka w WSOWL, czy na uczelni uczą się także kobiety i jaki powinien być oficer Wojska Polskiego z kpt. Grzegorzem Krzywieckim, oficerem prasowym Wyższej Szkoły Oficerskiej, rozmawia Magdalena Lewandowska

MAGDALENA LEWANDOWSKA: – W jaki sposób młodzi ludzie w Wyższej Szkole Oficerskiej przygotowują się do służby w wojsku?
CZYTAJ DALEJ

RCB wydało alert o wprowadzeniu od 7 lipca kontroli na granicy z Niemcami i Litwą

2025-07-06 13:37

[ TEMATY ]

Niemcy

Litwa

Alert RCB

7 lipca

PAP/EPA

Straż Graniczna

Straż Graniczna

Od 7 lipca wprowadzona zostaje kontrola Straży Granicznej na granicy z Niemcami i Litwą (wjazd do Polski) - głosi alert Rządowego Centrum Bezpieczeństwa uruchomiony na terenie całego kraju.

W nocy z niedzieli na poniedziałek ruszą tymczasowe kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Na granicy polsko-niemieckiej będą prowadzone w 52 miejscach, a na granicy polsko-litewskiej w trzynastu.
CZYTAJ DALEJ

Potrzeba powrotu do Bożych źródeł [Felieton]

2025-07-06 20:40

ks. Łukasz Romańczuk

Żyjemy w czasach, gdy wartości chrześcijańskie są niezwykle ważne i aktualne. To czasy, gdy cywilizacja euroatlantycka przeżywa okres zeświecczenia. Gdy całe narody odchodzą od Boga, gdy prawa Boże są łamane, gdy odrzucane są Przykazania Dekalogu, w tych czasach ważny jest głos świętych, takich jak św. Jan Paweł II. Arcybiskup Zygmunt Feliński – męczennik, wyjątkowa postać w historii warszawskiego Kościoła – wymienił trzy zasadnicze korzenie zła, które sprawiają, że człowiek traci orientację i odchodzi od Boga. Powiedział za św. Pawłem, że „korzenie owe to: chciwość pieniądza, pycha żywota, pożądliwość ciała – są to główne źródła zła, przez które w sposób szczególny działa szatan”, ale można się temu złu przeciwstawić.

Od początku istnienia chrześcijaństwa powstawały zakony, których duchowni – poprzez śluby jakie składają, przeciwstawiają się właśnie tym korzeniom zła. Są to śluby: ubóstwa – przeciwko chciwości pieniądza, posłuszeństwa – przeciwko pysze żywota, oraz czystości – przeciwko pożądliwości ciała). Z początku powstawały zakony pustelnicze, a z czasem zakony kontemplacyjne, takie jak benedyktyni czy cystersi. To właśnie mnisi zachowali skarby kultury antycznej przed zniszczeniem. Oni, w swoich klasztorach, odseparowani od świata, kierując się benedyktyńską zasadą „ora et labora”, tzn. „módl się i pracuj”, przepisywali księgi starożytnych filozofów, lekarzy, uczonych czy poetów. Bez ich pracy kultura antyczna, wiedza grecka, rzymska, prawo i inne zabytki kultury światowej nie przetrwałyby. To benedyktyni i cystersi uczyli Europejczyków – naszych przodków – jak uprawiać ziemię, jak budować mosty i domy, jak siać zboże, jak hodować bydło i trzodę. To oni stanęli u podstaw fundamentów cywilizacji europejskiej. Już w VI wieku tworzyli pierwsze szkoły powszechne, a następnie uniwersytety. To oni przekazywali Ewangelię – od najmłodszego do najstarszego chrześcijanina.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję