Każdy dzień przybliża nas do śmierci. Ta poważna konstatacja wywołuje u różnych osób skrajnie odmienne reakcje: jedni są pogodzeni z losem, inni buntują się wobec rzekomej „niesprawiedliwości”, jeszcze inni starają się odkryć to, co podpowiada im wiara, i szukają sensu swego umierania w tajemnicy życia wiecznego. Niepowtarzalność tego wydarzenia sprawia, że nie da się obok niego przejść obojętnie. O czym chce nas przekonać Kościół, prowadząc nas dzisiaj do grobu Łazarza?
Wszystko zaczyna się od mocnego akcentu: oto Bóg przez Ezechiela głosi wyzwolenie tym, którzy doświadczają niewoli i wygnania, i zapowiada powrót do dawno utraconej ziemskiej ojczyzny. Jest to równoznaczne ze wskrzeszeniem narodu, który duchowo obumarł i stracił wszelką nadzieję na odmianę swego losu. Duch Boży jednak ożywia lud, wlewa w niego entuzjazm, daje mu moc do wypełnienia zamiarów Najwyższego. W Ewangelii załamane niewiasty Marta i Maria czynią Jezusowi wyrzut, że nie było Go z nimi, gdy był najbardziej potrzebny: „Panie, gdybyś tu był…”, Łazarz byłby ciągle między żywymi! Słowa Nauczyciela, iż On jest „zmartwychwstaniem i życiem”, poruszyły wprawdzie serce Marty, ale trzeba było jeszcze wyraźnego znaku mocy Chrystusa, by jej niedoskonała wiara nabrała blasku. Najpierw prawie jak rozdzieranie zabliźniających się powoli ran zabrzmiał nakaz odsunięcia kamienia grobowego. Czy to nie ponad ludzkie siły? A potem… umarły Łazarz stanął znowu w pełni sił między swoimi siostrami i przyjaciółmi! Objawiły się Boża chwała i prawdziwa natura Mesjasza jako Pana życia. Św. Paweł wprowadza istotne rozróżnienie między życiem ciała i życiem ducha. Według niego śmierć ciała jest naturalną konsekwencją grzechu, natomiast dusza przeniknięta Duchem Chrystusa cieszy się życiem bez końca. Co więcej zamysł Ojca nakierowuje nas na prawdę o przyszłym zmartwychwstaniu naszych ciał. Po to jednak, by cały człowiek mógł cieszyć się chwałą wieczną, konieczne jest w ziemskiej wędrówce odrzucenie życia „według ciała”, które „Bogu podobać się nie może”, a podjęcie życia „według ducha”, które we wszystkim zgodne jest z wolą Bożą.
Teksty biblijne wyraźnie dają nam do zrozumienia, że Jezus Chrystus jest Panem życia, a tym samym panuje też nad śmiercią. Przy grobie Łazarza dokonała się zapowiedź zmartwychwstania Odkupiciela, ujawniła się również tajemnica naszego życia w chwale. Trzeba z głęboką wiarą przyjąć cudowną interwencję Pana w sakramentach świętych, bo tylko dzięki niej możemy przezwyciężyć śmierć grzechową.
Msza św. inaugurująca Tydzień Biblijny w kościele św. Józefa
Niedzielą Biblijną, przypadającą w tym roku 14 kwietnia, rozpoczęły się obchody Tygodnia Biblijnego. Archidiecezjalne uroczystości pod przewodnictwem bp. Mieczysława Cisło miały miejsce w kościele św. Józefa w Lublinie
Jak wyjaśniał ks. prof. Mirosław Wróbel, moderator Dzieła Biblijnego im. Jana Pawła II w naszej archidiecezji, celem ustanowionego przez Episkopat Tygodnia Biblijnego jest odkrywanie i pogłębianie znaczenia Słowa Bożego w życiu Kościoła i osobistym życiu człowieka. Inicjatywa Instytutu Nauk Biblijnych KUL już od 5 lat cieszy się zainteresowaniem wiernych. Wielu spośród nich podejmuje systematyczną lekturę Pisma Świętego, traktując Słowo Boże jak najpewniejszy drogowskaz na życie. Niektórzy decydują się na oficjalne przystąpienie do Dzieła Biblijnego i stają się szczególnymi ambasadorami Słowa Bożego we współczesnym świecie. W III niedzielę wielkanocną dzieło w naszej archidiecezji zyskało nowych członków. Podczas Mszy św. 8 osób, które w sposób szczególny ukochały Biblię, przyrzekło co dzień karmić się Słowem Bożym, pogłębiać jej znajomość w życiu osobistym, rodzinnym i społecznym, a nade wszystko nieść światu świadectwo wiary, nadziei i miłości, zakorzenione w rozpoznaniu Chrystusa w Ewangelii i sakramentach. Uroczyste przyrzeczenie, złożone w obecności biskupa, nowi członkowie dzieła potwierdzili ucałowaniem Pisma Świętego.
Kiedy przekroczyłam próg Domu Arcybiskupów Warszawskich, czułam, że to nie będzie spotkanie, które można „odbębnić” i wrócić do codzienności. Tytuł – „Nie pozwólmy znikać bez słowa” – brzmiał boleśnie, zwłaszcza w świetle statystyk, o których mówił później abp Adrian Galbas: prawie pięć tysięcy samobójstw w Polsce w ubiegłym roku. Prawie pięć tysięcy ludzkich dramatów. Prawie pięć tysięcy rodzin, w których rany nie zabliźnią się już nigdy. Liczba to przerażająca, ale jeszcze bardziej poruszająca jest cisza, która po nich zostaje. Cisza, w której brzmi echo ich samotności.
Abp Galbas zaczął od Psalmu 23, który znają chyba wszyscy wierzący: „Choćbym chodził ciemną doliną, zła się nie ulęknę, bo Ty jesteś ze mną”. Lecz w jego ustach pojawiła się wersja tragiczna: „Jestem w ciemnej dolinie i nikogo nie ma ze mną. Nie ma Cię ze mną, Boże. Nie ma cię ze mną, bracie”. Te słowa zapadły w pamięć. Widziałam twarze uczestników – nikt nie patrzył w telefon, nikt się nie wiercił. W tym momencie zrobiło się naprawdę ciszej.
Papież Leon XIV zachęcił do modlitwy o to, by Kościół nie służył pieniądzom ani sobie samemu, lecz Królestwu Bożemu i jego sprawiedliwości. Podczas sobotniej audiencji dla pielgrzymów przybyłych z okazji Roku Świętego mówił, że jest to dla wszystkich czas wyboru, komu służyć: Bogu czy pieniądzowi.
W czasie audiencji na placu Świętego Piotra papież powiedział, że Rok Święty jest czasem konkretnej nadziei, w którym można znaleźć przebaczenie i miłosierdzie, by zacząć wszystko od nowa.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.