Reklama

Jan Paweł II

Drogi świętości Jana Pawła II

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwszymi słowami, jakie wypowiedział papież Jan Paweł II w czasie Mszy św. inaugurującej pontyfikat 22 października 1978 r., były: „Nie lękajcie się (...) przyjąć władzy Chrystusa. Dopomóżcie papieżowi i wszystkim, którzy chcą służyć Chrystusowi – i służyć człowiekowi przez Chrystusa. Nie lękajcie się! Otwórzcie, otwórzcie na oścież drzwi Chrystusowi! Jego zbawczej władzy. Otwórzcie granice państw, systemów ekonomicznych, systemów politycznych, kierunków cywilizacyjnych. Nie lękajcie się! Chrystus wie, «co jest w człowieku». On Jeden! (...) Proszę was, błagam was (...), pozwólcie Chrystusowi mówić do człowieka. On Jeden ma «słowa życia wiecznego»”.

Przekroczyć próg nadziei

Słowa „Nie lękajcie się” są zapisane aż 365 razy w Piśmie Świętym. Jan Paweł II podczas swego pontyfikatu wiele razy nawiązywał do tych słów, wyraźnie podkreślając, że źródło chrześcijańskiej nadziei może być jedynie w Bogu. Nadzieja zawsze dotyczy przyszłości, a tę nadzieję Papież widział w pełnieniu woli Bożej poprzez Jezusa Chrystusa i Jego Matkę. Jan Paweł II traktował miłość do Chrystusa jako źródło nadziei, według słów św. Pawła: „Dla mnie bowiem żyć – to Chrystus, a umrzeć – to zysk. (...) pragnę odejść, aby być z Chrystusem...” (Flp 1, 21. 23).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Szczegółowo wyjaśnia tę kwestię Vittorio Messori, powołując się na słowa Papieża przytaczane w jego wywiadzie z 1994 r., zawartym w książce „Przekroczyć próg nadziei” (KUL 1994). Ojciec Święty wyjaśnił, że w każdej sytuacji nie ma powodu, by się „lękać”, i że należy „wejść w obszar nadziei”, gdyż mamy Ojca, który nas kocha. Należy dobrze zrozumieć, czym jest prawdziwa bojaźń Boża. Pismo Święte zawiera wiele wezwań do praktykowania bojaźni Bożej, która jest początkiem mądrości i nie ma nic wspólnego z niewolniczym lękiem, ale jest wyrazem synowskiej miłości. Ona jest osiągalna dla każdego, kto Boga nie obraża przez grzech. Syn Boży przyszedł wyzwolić człowieka do wolności i miłości, która, według słów św. Jana, pochłania wszelką bojaźń (por. 1 J 4,18). Taka miłość prowadzi do franciszkańskiego ukochania wszystkich, także ukochania zbawczej mocy krzyża. Miłość taka „pozwala przekroczyć próg nadziei, czyli ją zawsze mieć w odwiecznym Bogu – odwiecznej Miłości” (s. 164-166).

Przechodząc do bieżącego życia Kościoła, należy stwierdzić, że po goryczy, jaką papież Paweł VI przeżył z racji masowych odstąpień od wiary osób duchownych i świeckich, a „teologia wyzwolenia” ukazywała Chrystusa z karabinem, a nie z krzyżem – papież Jan Paweł II w swej pierwszej encyklice „Redemptor hominis” (Odkupiciel Człowieka) ukazał Chrystusa jako znak nadziei. Dlatego w licznych swych pielgrzymkach na wszystkich kontynentach umacniał braci w wierze i przynosił im nadzieję. Niósł ją nie tylko całym narodom, ale także każdemu człowiekowi dobrej woli. Siebie zaś nazywał jedynie świadkiem tej nadziei. Nie można tej nadziei i przesłań Jana Pawła II zrozumieć, jeśli się nie wie, że wszystkie swe działania podejmował on w duchu personalizmu chrześcijańskiego, czyli kierował je nie tylko do wszystkich, ale także do poszczególnych ludzi, w tym do siebie samego.

Widząc taką wiarę i nadzieję Papieża, wielu ludzi, którzy uprzednio odstąpili od wiary, teraz do niej wracało. Mam tu na myśli wspomnianego Vittorio Messoriego czy wielu nawróconych Żydów.

Nowa wiosna Kościoła

Dowodem praktykowania heroicznej nadziei w życiu Jana Pawła II jest natychmiastowe przebaczenie Alemu Agcy zaraz po zamachu 13 maja 1981 r. i późniejsze odwiedziny w więzieniu. Podobnie wyrazem tej nadziei było poświęcenie Rosji Niepokalanemu Sercu Maryi w Fatimie w 1983 r. czy zawierzenie świata Bożemu Miłosierdziu w Krakowie w 2002 r., według przesłania „Dzienniczka” św. Faustyny. Wyrazem tej nadziei w odrodzenie się Kościoła było dopuszczenie do skuteczniejszego działania coraz liczniejszych zgromadzeń oraz ruchów i wspólnot katolickich jak: Odnowa w Duchu Świętym, Droga Neokatechumenalna, Opus Dei, Focolari, Communione e Liberazione. Papież Jan Paweł II widział w nich nową wiosnę Kościoła. Przeżywszy czasy systemów totalitarnych, nazistowskiego i komunistycznego, wierzył i miał nadzieję, że człowiek wierzący jest gotów nawet na śmierć dla wiary w Chrystusa. „Chrystus nas odkupił”, jak napisał Papież w encyklice „Veritatis splendor”. „Chrystus wyzwolił naszą wolność”, czyli pozwolił, aby człowiek był wolny od wszelkich pęt, czy to psychologicznych, czy socjologicznych, czy historycznych i materialistycznych.

Jak bardzo Jan Paweł II praktykował heroiczną nadzieję, niech świadczą słowa ułożonej przez niego modlitwy: „Boże, Ojcze Miłosierdzia, który objawiłeś swoją Miłość w swoim Synu Chrystusie i wylałeś ją na nas w Duchu Świętym Pocieszycielu, Tobie zawierzamy dziś losy świata i każdego człowieka. Pochyl się nad nami grzesznymi, ulecz naszą słabość, przezwycięż wszelkie zło, pozwól wszystkim mieszkańcom ziemi doświadczyć Twego miłosierdzia, aby w Tobie, Trójjedyny Boże, zawsze odnajdywali źródło nadziei”.

2014-04-01 14:37

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wspólna Europa – czyli jaka?

Niedziela Ogólnopolska 25/2020, str. 22

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

Adam Bujak, Arturo Mari/Biały Kruk

Janowi Pawłowi II marzyła się Europa jako kontynent państw solidarnych, które łączą nie tyle sprawne struktury organizacyjne, ile odwieczne więzi duchowe, zbudowane na chrześcijańskim fundamencie.

Niewydolność struktur europejskich, zwłaszcza w swojej początkowej fazie, obnażyła pandemia, co boleśnie na własnej skórze odczuli przede wszystkim Włosi. Trudno też mówić o duchowej jedności Europy, skoro jej przywódcy polityczni wstydzą się jej chrześcijańskiej tożsamości. Żenującym tego przykładem był brak odniesienia do Boga – który, jak podkreślał Jan Paweł II, „jest pierwotnym źródłem godności człowieka i jego fundamentalnych praw” – w preambule do europejskiej konstytucji. Taką postawę papież uznawał za ahistoryczną i uwłaczającą pamięci ojców nowej Europy, spośród których dwóch – Robert Schuman i Alcide de Gasperi – jest kandydatami na ołtarze.
CZYTAJ DALEJ

Nawróceni milionerzy, którzy usłyszeli Matkę Bożą - od 30 lat mieszkają w Medjugorie

Niedziela Ogólnopolska 48/2024, str. 68-69

[ TEMATY ]

świadectwo

Bliżej Życia z wiarą

radio-medjugorje.com

Patrick i Nancy Latta

Patrick i Nancy Latta

„Wzywam cię do nawrócenia po raz ostatni” – tak brzmiało orędzie Matki Bożej, które zmieniło życie Patricka i Nancy, milionerów z Kanady, którzy od ponad 30 lat mieszkają w Medjugorie.

Patrick Latta był odnoszącym sukcesy biznesmenem w Vancouver w Kanadzie. On i jego żona Nancy prowadzili wystawny tryb życia. W ich codzienności brakowało Boga. Czwórka dzieci Patricka (z dwóch poprzednich małżeństw) miała wszystko, co można było kupić za pieniądze. Prześladowały ich jednak uzależnienia od alkoholu i narkotyków. Dobra materialne i hedonizm stanowiły dla nich wartość nadrzędną. Do czasu.
CZYTAJ DALEJ

Czwarte obrady plenum synodu

2025-11-15 16:01

Magdalena Lewandowska

Po Eucharystii członkowie plenum synodu zebrali się w auli PWT, by obradować i głosować nad tematem formacji w naszej diecezji.

Po Eucharystii członkowie plenum synodu zebrali się w auli PWT, by obradować i głosować nad tematem formacji w naszej diecezji.

– Jezus pyta każdego z nas: czy znajdę w tobie wiarę? – uwrażliwia abp Józef Kupny.

Już po raz czwarty obradowali członkowie plenum II Synodu Archidiecezji Wrocławskiej – kapłani, świeccy i osoby konsekrowane. Tym razem tematem była formacja i priorytety z nią związane w naszej diecezji.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję