Reklama

Rożaniec za Ojczyznę

Różaniec a Biblia

Niedziela Ogólnopolska 5/2014, str. 24

[ TEMATY ]

Biblia

różaniec

chableproductions-Foter.com-CC-BY-NC-ND2

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Każda chrześcijańska modlitwa ma swoje źródło w Piśmie Świętym, które objawia nam wszystko, co Pan Bóg na przestrzeni wielu wieków chciał powiedzieć człowiekowi. Różaniec zaś ujmuje owo Boże przesłanie w sposób syntetyczny. Kontemplacja jego czterech części, z których każda składa się z pięciu tajemnic, zawiera w sobie praktycznie całość chrześcijańskiej doktryny. Stąd też modlitwa różańcowa jest jakby kolejną duchową lekturą Nowego Testamentu, ukazującego Jezusa Chrystusa – Zbawiciela człowieka.

Bł. Jan Paweł II w liście apostolskim o Różańcu świętym „Rosarium Virginis Mariae” z 16 października 2002 r. napisał, że modlitwa ta ma „charakter maryjny”, ale „jest modlitwą o sercu chrystologicznym”. Maryja bowiem „żyje z oczyma zwróconymi na Chrystusa”. Odmawiając Różaniec, oczyma wiary oglądamy samego Pana Jezusa. Szczególnie dotyczy to drugiej części tej modlitwy – tajemnic światła. Część ta została wprowadzona do skarbca kościelnych modlitw wspomnianym papieskim pismem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Każda z tajemnic światła (chrzest Jezusa w Jordanie, objawienie się Jezusa w Kanie Galilejskiej, głoszenie Królestwa i wzywanie do nawrócenia, przemienienie Pańskie na górze Tabor i ustanowienie Eucharystii) jest zagłębianiem się w istotę Królestwa Bożego, które nadeszło właśnie w Osobie Chrystusa. Dlatego nasz Papież napisał, że „Różaniec jest drogą głoszenia i zgłębiania misterium Chrystusa”. Poznajemy Go zaś przede wszystkim z kart Ewangelii.

Podczas chrztu w Jordanie widzimy otwarte niebiosa, a głos Boga Ojca ogłasza Jezusa Synem umiłowanym (por. Mt 3, 17). Duch Święty zstępuje zaś na Niego, aby potem powołać Go do przyszłej misji. W Kanie natomiast, gdzie Chrystus przemienia wodę w wino na wyraźną prośbę swojej Matki, która często bywa nazywana pierwszą z wierzących, Pan otwiera niejako serca uczniów na wiarę. Ogłaszając nadejście Królestwa i wzywając do nawrócenia (por. Mk 1, 15), odpuszcza jednocześnie grzechy tym, którzy zechcieli Mu zaufać i w Niego uwierzyć (por. Mk 2, 3-13; Łk 7, 47-48). Przemieniając się na górze Tabor, Chrystus ukazuje uczniom swoje Bóstwo i przygotowuje do wytrwania z Nim podczas męki, by potem radowali się chwałą zmartwychwstania i przemieniali swoje życie w mocy Ducha Świętego. Przez ustanowienie Eucharystii Pan Jezus staje się dla wierzących pokarmem, dając świadectwo swej bezgranicznej miłości.

Widzimy więc, że modlitwa różańcowa jest na wskroś modlitwą zakorzenioną w Biblii. Każda jej część ma swoje odbicie w Bożym słowie.

2014-01-29 07:58

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Artemida Efeska

Trzy lata upłynęły od czasu, gdy apostoł Paweł przybył do Efezu i obmyślał właśnie plan podróży powrotnej (z trzeciej wyprawy misyjnej) do Jerozolimy, gdy niespodzianie i szybko następujące wydarzenia zmusiły go do zmiany zamierzeń (Dz 19,21-41). A wszystko dokonało się z powodu kultu greckiej bogini Artemidy (rzymskiej Diany), z którego słynął Efez. Świątynię greckiej bogini zaliczano do siedmiu cudów starożytnego świata. Artemida była siostrą bliźniaczką Apollina, córką Zeusa i Leto, boginią łowów i wieczną dziewicą. Zazwyczaj przedstawiano ją w krótkiej tunice, trzymającą łuk i kołczan ze strzałami, jednak w Efezie (jako patronka miasta) miała inny wizerunek. Była boginią płodności o wielu piersiach, opiekunką rodzących kobiet i nowo narodzonych dzieci. Za czasów pobytu Pawła w Efezie kult Artemidy znajdował się w pełnym rozkwicie, z czego mieszkańcy miasta czerpali niemałe korzyści. Zwłaszcza złotnicy, trudniący się wyrobem miniaturowych świątyń i figur Artemidy Efeskiej na użytek licznie przybywających pielgrzymów, czuwali nad tym, aby nic nie zamąciło tego stanu rzeczy. Na ich czele stał Demetriusz, dający możność zatrudnienia i zarobkowania wielu drobniejszym rzemieślnikom i sprzedawcom jego wyrobów. Widocznie liczba nawróceń, za sprawą działalności Pawła, była tak znaczna, że Demetriusz zląkł się o dalsze losy swego przedsiębiorstwa, a łącząc przemyślnie interes z rzekomą pobożnością, wszczął w mieście akcję przeciw Apostołowi, chcąc za wszelką cenę położyć kres jego działalności. Spowodował tak wielkie zamieszanie w mieście, że tłum porwał dwóch współpracowników Pawła, Gajusa i Arystarcha, i zaprowadził do teatru, aby tam rozważyć sprawę. W teatrze zgromadzenie przekształciło się w jeszcze większe zbiegowisko ludzi, nieświadomych istotnych celów zebrania. Nie dopuszczono do głosu Żyda Aleksandra, gdy ten zamierzał przemówić do zgromadzonych. Tłum przez dwie godziny wykrzykiwał: „Wielka Artemida Efeska!”. Z największym trudem tłum został uspokojony przez miejskiego sekretarza, który stwierdził, że Paweł i jego uczniowie nie popełnili wobec kultu Artemidy żadnego bluźnierstwa ani świętokradztwa. Nie mają wobec tego żadnego powodu, by wszczynać protest. Paweł zaś, pożegnawszy się ze swoimi uczniami, wyruszył w drogę do Macedonii.
CZYTAJ DALEJ

Nadużycia dotyczące kultu zmarłych

Cześć oddawana zmarłym, która dla chrześcijan jest następstwem wiary w życie pozagrobowe, zabezpieczona jest przepisami prawa kanonicznego i cywilnego. Nierzadko jednak to prawo funeralne jest łamane.

Zarówno człowiek, który doczekał się naturalnej śmierci, jak i ten, którego istnienie zostało przerwane na skutek dramatycznych wydarzeń losowych, powinien być otoczony pietyzmem po swojej śmierci. Powinien otrzymać godny pochówek zgodnie z jego tradycją religijną (jeśli wierzył w Boga) czy też tradycją świecką (gdy był niewierzącym bądź w akcie ostatniej woli nie wyraził zgody na swój religijny pogrzeb).
CZYTAJ DALEJ

Czynić prawdę w miłości. Konferencja na UKSW o nauczaniu Prymasa Tysiąclecia

2025-11-07 21:35

[ TEMATY ]

UKSW

bł. kard. Stefan Wyszyński

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

Na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie odbyło się ogólnopolskie sympozjum naukowe „Kościół i świat w dobie przemian. Prymasa Wyszyńskiego sposób na kryzys”, zorganizowane przez Centrum Myśli bł. Stefana Wyszyńskiego UKSW.

Spotkanie stało się przestrzenią wymiany myśli nad aktualnością dziedzictwa bł. kard. Stefana Wyszyńskiego w obliczu współczesnych przemian społecznych i kulturowych. W wydarzeniu uczestniczyli badacze, duchowni i studenci, a także nauczyciele i uczniowie szkół noszących imię Prymasa Tysiąclecia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję