Reklama

Głos z Torunia

Świętojański Festiwal Organowy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W dniach od 2 czerwca do 7 lipca pod patronatem bp. Andrzeja Suskiego, prezydenta Torunia Michała Zaleskiego oraz marszałka województwa Piotra Całbeckiego odbył się 28. Świętojański Festiwal Organowy. W tym roku muzyka organowa rozbrzmiewała w czterech świątyniach Torunia: bazylice katedralnej Świętych Janów, kościele pw. Bożego Miłosierdzia i św. Faustyny, kościele pw. Świętego Ducha oraz kościele pw. św. Michała Archanioła. Nowym dyrektorem tego przedsięwzięcia został ks. Czesław Grajkowski. Festiwal rozpoczął się tradycyjnie koncertem w wykonaniu prof. Andrzeja Chorosińskiego z Warszawy. Łącznie odbyło się 9 koncertów festiwalowych.

Prof. Chorosiński rozpoczął swój recital w kościele pw. Świętego Ducha „Chromatyczną fantazją i fugą” J.S. Bacha, a następnie zaprezentował kilka transkrypcji na organy znanych i lubianych dzieł muzyki klasycznej, w tym muzyki operowej w opracowaniu własnym oraz R. Sulimy i E. Lemara.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

9 czerwca odbyły się dwa koncerty. Pierwszy w kościele pw. Świętego Ducha, a jego wykonawcą był Henryk Gwardak z Finlandii. W programie znalazły się utwory J.S. Bacha, F. Medelssohna-Bartholdy’ego i utwór współczesnego szwedzkiego kompozytora T. Aberga „Fantasy A-minor”. Drugi natomiast w kościele pw. św. Michała Archanioła, gdzie Józef Kotowicz z Białegostoku zaprezentował „Bogurodzicę” F. Rączkowskiego i utwory kompozytorów niemieckiego baroku. Recital zakończył utwór współczesnego niemieckiego kompozytora H.A. Stamma „Rondo alla Latina”.

Na późnobarokowych organach Mateusza Brandtnera w bazylice katedralnej Świętych Janów kolejny koncert zagrał Jan Vladimir Michałko z Bratysławy. W programie znalazły się utwory niemieckich i słowackich kompozytorów epoki baroku i klasycyzmu.

Dużym powodzeniem cieszył się 23 czerwca koncert w kościele pw. Świętego Ducha. W wykonaniu Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, Chóru Akademickiego UMK w Toruniu pod dyrekcją A. Kaczyńskiego publiczność miała okazję wysłuchać „Magnificat” współczesnego angielskiego kompozytora J. Ruttera. Partie solowe zaśpiewała sopranistka E. Stengert, a partię harfy na organach zagrał M. Czaposki.

Tego dnia w kościele św. Michała Archanioła odbył się również recital organowy M. Terleckiej z Białegostoku. Artystka włączyła do swojego recitalu muzykę polską dawną i współczesną, utwory J.S. Bacha oraz kompozycje francuskich twórców C. Francka i M. Dupre.

Reklama

Wykonawczynią siódmego recitalu festiwalowego była A. Radwan-Stefańska z Krakowa. W kościele ojców Jezuitów artystka zaprezentowała utwory angielskich i amerykańskich kompozytorów. Z dużym polotem wykonała także dwa utwory polskiego współczesnego kompozytora M. Sawy „Cztery pieśni maryjne” oraz „Taneczne obrazki”. Recital zakończyła efektowna „Toccata G” T. Duboisa. Również tego dnia w kościele pw. Miłosierdzia Bożego wystąpił A. Klarecki z Włocławka. W programie koncertu znalazły się kompozycje przedstawicieli północnoniemieckiej szkoły organowej, niemieckiego romantyzmu oraz przepiękne „Improwizacje op. 38” na temat „Święty Boże” polskiego kompozytora M. Surzyńskiego.

Ostatni recital festiwalu odbył się 7 lipca w kościele ojców Jezuitów, a jego wykonawcą był K. Gadomski z Lipna. Można było usłyszeć kompozycje mistrzów niemieckiego i włoskiego baroku. Na szczególną uwagę i uznanie zasługuje brawurowe wykonanie wybranych fragmentów „Symfonii organowej g-moll op. 42 nr 2” neoromantycznego kompozytora francuskiego Ch. M. Widora.

Festiwal po roku przerwy zgromadził ponownie sporą grupę słuchaczy, która wiernie towarzyszyła kolejnym koncertom. Dziękujemy ks. Cz. Grajkowskiemu, który podjął się niełatwego zadania kierowania festiwalem, a także księżom gospodarzom świątyń, w których odbywały się koncerty, oraz tym wszystkim, dzięki którym 28. edycja mogła się odbyć. Zapraszamy za rok na kolejny Świętojański Festiwal Organowy.

2013-08-01 16:52

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Katedra Notre Dame: wielkie organy cudem uniknęły zniszczenia

[ TEMATY ]

organy

katedra Notre‑Dame

wikipedia.org

Zabytkowe tzw. wielkie organy cudem ocalały podczas poniedziałkowego pożaru w katedrze Notre Dame w Paryżu. Monumentalny instrument, którego część piszczałek pamięta czasy średniowieczne, nie został zalany w czasie gaszenia pożaru, nie spłonął, ani też nie stopił się pod wpływem wysokich temperatur.

Zabytkowy instrument, składający się z 5 klawiatur, 109 tonów i ok. 8000 piszczałek ocalał podczas poniedziałkowego pożaru. Teraz muzycy z całego świata mobilizują się na wypadek, gdyby organy należało zdemontować z uszkodzonej świątyni i poddać kosztownej renowacji. Jak opisuje jeden z organistów paryskiej katedry, Vincent Dubois, który uczestniczył w wizji lokalnej po ugaszeniu pożaru, „cała struktura, nastawa organowa, piszczałki i konsole zostały dotknięte pożarem w bardzo niewielkim stopniu”. Znajdujący się pod zachodnią rozetą instument, choć był zagrożony w razie zawalenia się wież, został uratowany, m.in. dzięki temu, że ogromne wysiłki straży pożarnej zostały włożone w ostudzenie temperatury północnej wieży, której zawalenie się mogłoby mieć tragiczne skutki dla całej budowli. „To prawdziwy cud, że woda nie dostała się do środka” - mówi drugi z organistów, Olivier Latry. Wielkim szczęściem jest też fakt, że ołowiane piszczałki, których konstrukcja może wytrzymać do 350 stopni Celsjusza nie stopiła się.
CZYTAJ DALEJ

Święta i mistyczka

Niedziela Ogólnopolska 41/2022, str. 18

[ TEMATY ]

Święta Teresa od Jezusa

François Gerard PD

Święta Teresa od Jezusa, dziewica i doktor Kościoła

Święta Teresa od Jezusa, dziewica i doktor Kościoła

Jej dzieło "Księga życia" pomogło odkryć Boga św. Edycie Stein.

Pochodziła z zamożnej szlacheckiej rodziny, która zamieszkała w hiszpańskiej Ávili. Jako młoda dziewczyna została oddana do internatu Augustianek w tymże mieście, jednak ciężka choroba zmusiła ją do powrotu do domu. Kiedy poczuła się lepiej, w wieku 20 lat wstąpiła do miejscowego klasztoru Karmelitanek. Podczas długich godzin samotności i cierpienia zaczęło się jej życie mistyczne i postępowało zjednoczenie z Bogiem. W 1557 r., wpatrzona w obraz Chrystusa Ubiczowanego, doznała wewnętrznej przemiany. Ważną rolę w jej przemianie odegrała lektura Wyznań św. Augustyna. Kierownikami duchowymi przyszłej świętej byli św. Franciszek Borgiasz i św. Piotr z Alkantary. Teresa dokonała reformy we własnym zgromadzeniu. W swoich działaniach pokazała mocny charakter, zawsze była posłuszna Majestatowi Boga. Swoje przeżycia mistyczne zawarła w swoich dziełach, m.in. w Księdze życia (1565), Drodze doskonałości (1565-68), Twierdzy wewnętrznej (1577).
CZYTAJ DALEJ

Polka zagra Maryję w „Pasji 2”. Mel Gibson rozpoczął zdjęcia w Rzymie

2025-10-15 17:50

[ TEMATY ]

film

pasja

Pasja2

Red/wikipedia.org

Mel Gibson wraca na plan po ponad dwóch dekadach. W Rzymie ruszyły zdjęcia do „Pasji 2” – kontynuacji słynnego filmu z 2004 roku. W jednej z głównych ról zobaczymy Polkę, Kasię Smutniak. Premiera zapowiedziana jest na 2027 rok.

Po ponad dwudziestu latach od premiery „Pasji”, Mel Gibson ponownie stanął za kamerą, by zrealizować drugą część głośnego filmu. Zdjęcia do produkcji rozpoczęły się w ubiegłym tygodniu w Rzymie. Jak poinformował magazyn Variety, obsada została całkowicie wymieniona, a wśród nowych twarzy znalazła się także polska aktorka.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję