Reklama

Kościół

Diecezja sosnowiecka: Biskup dokonał pierwszych zmian personalnych

Powołanie moderatora kurii diecezjalnej, utworzenie sekretariatu biskupa sosnowieckiego oraz nowego kurialnego wydziału ds. ewangelizacji to jedne z pierwszych decyzji personalnych bp. Artura Ważnego od momentu objęcia diecezji sosnowieckiej.

[ TEMATY ]

zmiany personalne

zmiany kapłanów

Biuro Prasowe Diecezji Sosnowieckiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wśród ogłoszonych 21 czerwca decyzji personalnych znalazła się również nominacja ks. Mirosława Toszy na koordynatora Światowych Dni Ubogich w Diecezji Sosnowieckiej oraz animatora promocji opcji preferencyjnej na rzecz ubogich. Ks. Tosza to założyciel i wieloletni opiekun jaworznickiej Wspólnoty „Betlejem”, która jest miejscem życia i modlitwy z ubogimi.

Na 5-letnią kadencję moderatora Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu został powołany dotychczasowy wiceoficjał Sądu Biskupiego w Sosnowcu – ks. dr Tomasz Smalcerz, prawnik kanonista, absolwent Papieskiego Uniwersytetu Gregoriańskiego w Rzymie. Nowy moderator kurii będzie w diecezji jednocześnie wikariuszem generalnym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dyrektorem nowo powołanego Wydziału ds. Ewangelizacji został mianowany ks. Szymon Wojciechowski, członek kolegium konsultorów i rady kapłańskiej diecezji sosnowieckiej oraz opiekun duchowy wspólnoty „Miasto Ocalenia”. Pracę ks. Wojciechowskiego będzie wspierał świecki asystent, którego wybór jeszcze przed nami.

Reklama

W celu świadczenia bezpośredniej pomocy biskupowi sosnowieckiemu został utworzony Sekretariat Biskupa Sosnowieckiego. W jego skład bp. Artur Ważny powołał ks. dr. Pawła Sproncla, pastoralistę, absolwenta Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, który będzie pełnił rolę jego kapelana i ceremoniarza oraz ks. Przemysława Lecha, absolwenta wydziału komunikacji społecznej Papieskiego Uniwersytetu Świętego Krzyża w Rzymie. Ks. Lech został mianowany sekretarzem biskupa sosnowieckiego oraz rzecznikiem prasowym Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu.

Jak tłumaczy bp. Artur Ważny wprowadzane zmiany mają służyć dobru lokalnego Kościoła oraz realizacji jego synodalnego charakteru:

Kościół ma być bardziej misyjny i synodalny, do czego zaprasza nas szczególnie papież Franciszek. Zaproszeni jesteśmy więc do rozeznawania, jak mamy współpracować wzajemnie we wspólnotach parafialnych - wierni świeccy z duchownymi, włączając w służbę właściwe każdemu charyzmaty, dary i talenty. Temu także mają służyć różnego rodzaju modele katechumenatu parafialnego oraz posługi świeckich katechistów, akolitów i lektorów. Istnieje więc potrzeba przygotowania odpowiednich propozycji pastoralnych oraz sposobów kształcenia i formowania przygotowujących się do pełnienia tych posług, a potem zastosowania ich w codzienności parafialnej. Te wyzwania stoją przed całym Kościołem w Polsce, także przed naszą diecezją. Zespół KEP ds. Nowej Ewangelizacji, któremu przewodniczę, ma w tym względzie zająć się przygotowaniem pewnego ramowego programu. Nadto powołane w diecezji dwie komisje, których prace wkrótce ruszą, aby mogły właściwie i autonomicznie funkcjonować, potrzebują także, co oczywiste, ze strony diecezji koordynacji. Jednocześnie ewangelizując, nie możemy zapominać o ubogich, inaczej przestajemy być wiarygodni. Temu wszystkiemu mają między innymi służyć zmiany strukturalne i personalne w diecezji. Z czasem będą kolejne. – powiedział bp. Ważny.

ekrety wejdą w życie z dniem 29 czerwca, a więc w uroczystość świętych Apostołów Piotra i Pawła.

2024-06-24 10:11

Oceń: +3 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmiany personalne w diecezji włocławskiej

[ TEMATY ]

zmiany księży

zmiany personalne

Zmiany proboszczów

diecezja.wloclawek.pl

Biskup włocławski Krzysztof Wętkowski wręczył dekrety księżom neoprezbiterom. Dekrety z rąk biskupa otrzymali także nowo mianowani proboszczowie i wikariusze. Tegoroczne zmiany personalne w diecezji włocławskiej wejdą w życie w dniu 1 lipca.

MIANY PERSONALNE W DIECEZJI
CZYTAJ DALEJ

Ile osób zgłosiło się do seminariów? Mamy najnowsze statystyki powołaniowe

2025-10-03 14:23

[ TEMATY ]

klerycy

seminarium duchowne

alumni

statystyki powołaniowe

Bożena Sztajner/Niedziela

Formację do kapłaństwa w seminariach diecezjalnych, zakonnych i misyjnych w Polsce rozpoczęło w tym roku akademickim 289 mężczyzn. To mniej niż w roku ubiegłym lecz nieco więcej niż przed dwoma laty. - Sytuacja od trzech lat jest ustabilizowana. Po okresie, w którym liczba nowych powołań mocno malała, obecnie jest ona mniej więcej stała - komentuje najnowsze statystyki powołaniowe ks. dr Jan Frąckowiak, przewodniczący Konferencji Rektorów Seminariów. Większość kandydatów wywodzi się z szeregów służby liturgicznej. - Młodzi wykazują dobre motywacje i są gotowi do intensywnej pracy nad sobą - mówi ks. dr Frąckowiak

Najnowsze dane statystyczne dotyczące powołań (stan na 1 października 2025 r.) uwzględniają stan liczbowy kleryków z 69 ośrodków formacyjnych: 32 seminariów diecezjalnych/międzydiecezjalnych dla alumnów z 41 diecezji rzymskokatolickich, 33 seminariów zakonnych, 2 seminariów misyjnych Redemptoris Mater, 1 seminarium greckokatolickiego oraz seminarium dla starszych kandydatów "35+".
CZYTAJ DALEJ

Rozmowa z Ojcem: XXVII niedziela zwykła

2025-10-04 10:01

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Monika Książek

Abp Wacław Depo

Abp Wacław Depo

Jak wygląda życie codzienne Kościoła, widziane z perspektywy metropolii, w której ważne miejsce ma Jasna Góra? Co w życiu człowieka wiary jest najważniejsze? Czy potrafimy zaufać Bogu i powierzyć Mu swoje życie? Na te i inne pytania w cyklicznej audycji "Rozmowy z Ojcem" odpowiada abp Wacław Depo.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję