Reklama

Kultura

Święto muzyki Mozarta ponad granicami - 33. Festiwal Mozartowski w Warszawie i w Wiedniu

Spektakle operowe, koncerty muzyki symfonicznej i kameralnej, dzieła oratoryjne – skomponowane przez jednego z największych geniuszy muzycznych świata - Wolfganga Amadeusza Mozarta - wypełnią program 33. Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie. Święto miłośników twórczości jednego z klasyków wiedeńskich rozpoczęło się w Warszawie 13 maja, ale koncerty tegorocznego Festiwalu odbędą się również w Wiedniu.

[ TEMATY ]

Warszawa

Wiedeń

Mozart

koncerty

PAP MediaRoom/Stach Leszczyński

dr hab. Alicja Węgorzewska-Whiskerd, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej

dr hab. Alicja Węgorzewska-Whiskerd, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Materiał wideo do pobrania: https://pap-mediaroom.pl/ludzie-i-kultura/swieto-muzyki-mozarta-ponad-granicami-33-festiwal-mozartowski-w-warszawie-i-w

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Koncerty inaugurujące Festiwal stały się tradycją, a Salę Koncertową Filharmonii Narodowej co roku wypełniają melomani spragnieni muzyki Mozarta w najlepszym i stylowym wykonaniu. Nie inaczej jest w tym roku” – powiedziała dr hab. Alicja Węgorzewska-Whiskerd, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej podczas Wielkiej Gali Otwarcia 33. Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie.

Gwiazdami Gali byli: Jessica Pratt (sopran koloraturowy), laureatka m.in. International Opera Award Oscar Della Lirica, która występuje na najważniejszych scenach operowych świata (m.in. mediolańskiej La Scali, Teatro San Carlo w Neapolu, Teatro La Fenice w Wenecji, londyńskiej Covent Garden, Staatsoper w Wiedniu) oraz Petr Nekoranec (tenor), laureat m.in. Francesco Viñas International Competition, występujący m.in. w monachijskiej Bayerische Staatsoper, wiedeńskim Theater an der Wien oraz paryskim Théâtre des Champs-Elysées.

Solistom towarzyszyła Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV) pod batutą Michała Maciaszczyka, a w programie wieczoru znalazły się uwertury i arie z oper Wolfganga Amadeusza Mozarta, m.in. „Uprowadzenie z seraju”, „Don Giovanni”, „Łaskawość Tytusa”.

Podczas Gali dyrektor Węgorzewska-Whiskerd poinformowała, że w ramach tegorocznej edycji Festiwalu trzy koncerty odbędą się w Wiedniu, z którym Wolfgang Amadeusz Mozart był szczególnie związany – tam powstały jego najważniejsze i najbardziej znane dzieła, tam też zmarł. I tak 19 maja w Sali słynnego Wiener Musikverein powtórzony zostanie warszawski koncert, który zainaugurował Festiwal. Dzień później w słynnym Mozarthaus (domu, który kompozytor wynajmował w Wiedniu najdłużej i w którym napisał słynne „Wesele Figara”) - muzycy wykonają program zatytułowany „Mozartian Dialogues: From Strings to Winds” (kwartety smyczkowe KV 155-158 oraz „Divertimento B-dur” KV 240). 21 maja zaś, w wiedeńskiej Hofburgkapelle, orkiestra MACV pod dyrekcją Adama Banaszaka wykona trzy ostatnie mozartowskie Symfonie (39. Es-dur, 40. G-moll i 41 C-dur).

Reklama

W Warszawie melomani będą zaś mogli wysłuchać muzyki Mozarta (w tym oper, wielkiej Mszy c-moll KV 427 i dwukrotnie słynnego Requiem d-moll KV 626 w dwóch opracowaniach) w wykonaniu m.in. Acadiana Chamber Orchestra z USA pod batutą Mariusza Smolija, sopranistek Elizabeth Llewellyn i Ruby Hughes, skrzypaczki Elizabeth Pitcairn oraz Zespołu Wokalnego Warszawskiej Orkiestry Kameralnej i Orkiestry Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense pod batutą Antoniego Wita i Adama Banaszaka.

Specjalnie dla dzieci przygotowano warsztaty, spotkania, Mozart Editions lubianej przez widzów Snack Opera. Interesująco zapowiadają się koncert powołanej na festiwal Młodzieżowej Orkiestry Mozartowskiej (złożonej z najzdolniejszych uczniów szkół muzycznych z całej Polski) oraz Noc Muzeów 18 maja – ze specjalnym mozartowskim programem, skierowanym także do najmłodszych.

Na szczególną uwagę zasługuje program piątej edycji Mozart Junior Festival - a w nim spektakle dla dzieci, premiera familijnej opery „Chcę śpiewać”, warsztaty i koncert Młodzieżowej Orkiestry Mozartowskiej - złożonej z najzdolniejszych uczniów szkół muzycznych z całej Polski. Piąty Mozart Junior Festival potrwa do 15 czerwca 2024 r.

33. Festiwal Mozartowski zakończy 30 czerwca Mozart Night – Wielka Gala Finałowa pod hasłem „Mozart versus Salieri” w stołecznym Teatrze Polskim. Melomani wysłuchają kompozycji tych dwóch rywalizujących ze sobą -za życia i po śmierci- twórców, jak głosi czarna legenda uwieczniona w filmie „Amadeusz” Miloša Formana.

Reklama

Źródło informacji: PAP MediaRoom

UWAGA: Za materiał opublikowany przez redakcję PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”.

2024-05-16 16:34

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prawda między nutami

Muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta to dowód na to, że nie potrzeba tysiąca dźwięków, aby oddać to, co w duszy gra.

Tegoroczny 31. Festiwal Mozartowski, który ma miejsce w Warszawie, to znakomity powód, aby pochylić się nie tylko nad geniuszem Mozarta, ale i wyjątkowością jego spuścizny. Z jednej strony mamy niepodważalny geniusz twórcy zaklęty w partyturach, z drugiej – mity, które często stoją w sprzeczności z pomnikowym wizerunkiem mistrza. Mamy doskonale udokumentowane dane zebrane w trzech dużych tomach przez Otto Johna, ale też nielubiane przez mozartowskich ortodoksów, młodsze o niemal cztery dekady (1809), Anegdoty o Mozarcie J. P. A. Suarda. Wielu twierdzi, że Suard w pewien sposób odegrał się za fakt, że Mozart nie wyszedł z kręgów muzyki francuskiej. Po tryumfie barokowych fraz z dworu Ludwików nagłe pojawienie się kompozytora, który zdominował europejski rynek muzyki – w dodatku pozostał kompletnie nieczuły na francuskie wpływy, a jednocześnie realizował przez lwią część życia włoskie kanony – mogło być nie do zniesienia dla wyznawców sztuki Wersalu i Luwru. Stąd być może opisy łakomstwa salzburskiego mistrza, problemy z nadwagą u schyłku życia czy sugestie, że jego śmierć była wynikiem chorób, na które sam sobie zapracował (w tym dosyć wstydliwych). Dzisiaj takie wpisy trafiłyby zapewne na podatny grunt bulwarowej prasy, choć przez lata były w wielu kręgach wyznacznikiem kształtowania opinii o Mozarcie. Ale cóż, prawda wygrywa. Wystarczy pochylić się nad słowami mistrzów.

CZYTAJ DALEJ

Dziewczynka, która przebaczyła swemu zabójcy

W heroicznym świadectwie świętej z Ferriere na szczególną uwagę zasługuje fakt przebaczenia przez nią swemu zabójcy i pragnienie, aby spotkać go pewnego dnia w Raju.

CZYTAJ DALEJ

Czechy: narodowa pielgrzymka do Velehradu

2024-07-05 16:05

[ TEMATY ]

Czechy

św. Cyryl i św. Metody

#Pielgrzymka

Velehrad

wikiprdia/ Cibtom na licencji Creative Commons

Klasztorna bazylika Wniebowzięcia NMP i świętych Cyryla i Metodego w Velehradzie

Klasztorna bazylika Wniebowzięcia NMP i świętych Cyryla i Metodego w Velehradzie

Dziś drugi i ostatni dzień narodowej pielgrzymki czeskich katolików do Velehradu. Miasto to jest tradycyjnie kojarzone ze stolicą Wielkich Moraw, do której przybyli święci Cyryl i Metody. Pielgrzymka gromadzi co roku około 30 tys. pątników, w tym najwyższych przedstawicieli władz. Tym razem był obecny premier Petr Fiala oraz wicemarszałkowie obu izb parlamentu. Z Watykanu przybył kard. Michael Czerny, prefekt Dykasterii ds. Integralnego Rozwoju.

W słowie na zakończenie Mszy urodzony w Czechach kardynał prosił o modlitwę w intencji Kościoła. „Papież Franciszek - mówił kard. Czerny - wzywa nas, abyśmy szli naprzód nie rywalizując czy walcząc ze sobą. Papież mówi, że pójdziemy dalej tylko wtedy, gdy będziemy w harmonii z całą resztą pielgrzymującego ludu Bożego”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję